Bossche studenten ontwikkelen sociaal autoalarm voor smartphone

buurtAls het aan Bossche studenten Elektrotechniek en Technische Informatica ligt, is de herrie van autoalarmen midden in de nacht verleden tijd. Wanneer er iets mis is, wordt er een berichtje verzonden naar de buurtapp.

De studenten sloegen hun handen ineen met internetinitiatief The Things Network en ontwikkelden een nieuwe mobiele applicatie voor auto eigenaren.

Het enige dat de auto eigenaren nodig hebben, is een internetverbinding en een app op hun smartphone of tablet. Zij krijgen een melding wanneer er iets ‘mis’ is met hun auto. Midden in de nacht wakker schrikken van schelle autoalarmen is verleden tijd.

Goedkoper en effectiever
Het nieuwe alarm moet effectiever en goedkoper zijn dan de voorgangers. ‘Dat zijn vaak de goedkopere alarms. Ons systeem hoeft maar een paar tientjes kosten’, vertelt kartrekker Martijn Quaedvlieg aan Omroep Brabant.

Het nieuwe systeem is gekoppeld aan veiligebuurt.nl. Het idee achter deze app is dat de hele buurt een bericht krijgt via de smartphone als iets loos is. De volgende stap voor de studenten is het ontwikkelen van een systeem voor huizen om de buurt nog veiliger te maken.