Bussemaker: buitenlandse studie hoeft niet zo duur te zijn

portretfoto-bussemaker-1920Studeren in het buitenland te duur? Minister Bussemaker heeft niet het gevoel dat dit een groot probleem is. Bovendien zouden studenten best kunnen kiezen voor andere, goedkopere universiteiten, die ook uitstekend onderwijs bieden.

Ze reageert daarmee op ideeën van studentenorganisaties en D66, VVD en PvdA. Die zijn bang dat veel studenten niet naar het buitenland gaan uit angst voor hoge kosten. Zorg er daarom voor dat studenten in één keer een groot bedrag kunnen lenen en gooi het collegegeldkrediet omhoog, suggereren ze.

Goed gesprek
Maar minister Bussemaker wil daar niet zomaar aan. “Mij zijn geen concrete signalen bekend dat dit een groot probleem is”, zei ze vanmorgen tijdens een algemeen overleg. Bovendien zou een verhoging van het collegegeldkrediet vragen om een wetswijziging. Liever wil ze daarom eerst een goed gesprek aangaan met de bonden en de partijen.

Dat valt niet bij iedereen in goede aarde. Is het soms niet voldoende dat drie partijen hier aankaarten dat er wel degelijk sprake is van een probleem, wil Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66) weten.

Natuurlijk, maar toch moet het probleem eerst goed in kaart worden gebracht, houdt ze Van Meenen voor. Bovendien kunnen de voorgestelde maatregelen er ook voor zorgen dat studenten het extra geld voor heel andere zaken gebruiken.

Ontkenning?
Tweede Kamerlid Amma Asante (PvdA) wil weten of de minister nu ontkent dat geld een probleem is. Volgens haar slaan studenten het buitenland vaak over omdat de financiering nu nogal “mager” is. Dat valt wel mee, antwoordt Bussemaker: Nederland loopt daar in vergelijking met andere landen niet slechter.

Ook vindt ze dat studenten soms tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen: via Google komen ze soms bij universiteiten uit die hoog scoren in rankings, maar enorme collegegelden vragen. Er zijn ook andere universiteiten, die qua onderwijs even goed zijn en minder duur.