Deze 7 gedreven Avansstudenten maken kans op de titel Student van het Jaar

studentvhjaar2016-1920De zeven kanshebbers voor de titel Student van het Jaar zijn bekend. Maryam Kurdi, Jelle Groothuis, Stan van de Sanden, Eva-Lisa Janssen, Alex Chiodo, Anne van Engelen en Hannah Wiersinga maken kans op de eretitel.

De genomineerden voor de Punt-verkiezing werden de afgelopen week voorgesteld. Een jury bestaande uit Diederik Zijderveld, vice-voorzitter van het College van Bestuur, en Jesca Heijker, de Student van het Jaar 2015, bepaalt wie zich ‘Student van het Jaar 2016’ mag noemen.

maryamkurdi-620
Maryam Kurdi is een bruggenbouwer. Via haar stichting The Bridge wil de student Sociaal Pedagogische Hulpverlening meer begrip creëren tussen verschillende bevolkingsgroepen. “Jonge mensen zoals Maryam zijn de sociaal werkers van de toekomst die nodig zijn; niet afwachten, maar met lef en moed en vanuit een sterke overtuiging en krachtig ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel zorgen dat er daadwerkelijk iets gebeurt.”

alex-chiodo-1024Alex Chiodo is een Italiaanse student die vond dat er meer activiteiten georganiseerd moesten worden voor de studenten van zijn opleiding Environmental Science for Sustainable Energy and Technology. Hij heeft een regelmatige terugkerende film- en debatavond in het leven geroepen. Naast zijn bijbaantje vindt hij genoeg tijd om medestudenten te helpen en zet hij zich in als ambassadeur van Avans.

jellestudentvanhetjaar-1920Jelle Groothuis besloot in februari van dit jaar naar Griekenland te gaan en mee te helpen met de eerste opvang van bootvluchtelingen. “Jelle is een bijzondere student voor Integrale Veiligheid ’s-Hertogenbosch, hij heeft met zijn reis naar Lesbos iets gedaan wat nog geen enkele student heeft gedaan. Hij is voor zichzelf op zoek gegaan naar een beeld van de vluchtelingenproblematiek zonder waardeoordeel daarover aan de voorkant.”

ucademywebvfotobeeldveld1Stan van de Sanden en Eva-Lisa Janssen zijn samen genomineerd voor de oprichting van Ucademy. “Hun aanpak en filosofie raakt de kern van leren”, aldus docent Marion van Dijk. “Het zet ook het reguliere onderwijs in beweging. Als student-ondernemers geven ze sturing aan de verdere groei en professionalisering van Ucademy.”

@Beeldveld/Wilfried ScholtesAnne van Engelen en Hannah Wiersinga zijn het tweede duo studenten dat dit jaar genomineerd is voor de titel Student van het Jaar. Zij kwamen via het project Thuis in de Wijk in aanraking met jonge vluchtelingen en merkten dat deze groep lastig contact legt met leeftijdsgenoten. Met hun eigen stichting Buddy to Buddy willen de studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming jonge vluchtelingen in Breda helpen met het opbouwen van een sociaal netwerk.

Punt organiseert dit jaar voor de tweede keer de verkiezing van de Student van het Jaar. Studenten, medewerkers, docenten en directies konden studenten aandragen voor deze titel.

Arold Roestenburg

Beste Stefan het staat iedereen vrij een Avansstudent te nomineren. Dat kan een student zijn die naast zijn studie op hoog niveau sport, een succesvolle onderneming runt of inderdaad bezig is met innovatief onderzoek. Echter deze studenten zijn dit keer niet genomineerd door docenten, medewerkers, directies of medestudenten, vandaar dat ze ook niet voorkomen in bovenstaande shortlist.

2016-12-16 01:01:06

Stefan van de Sande

Niks ten nadele van de genomineerden, maar het lijkt alsof de jury alleen maar nadruk legt op sociaal-maatschappelijke aspecten. Al eens gedacht aan studenten met een innovatief afstudeeronderzoek of een succesvolle onderneming naast hun studie??

2016-12-15 13:42:31