Economie opleidingen Avans aan de slag met 8 innovatieve ideeën

innovatieplatform-cheque-1920Acht ideeën die moeten leiden tot innovatie in het onderwijs hebben vorige week groen licht gekregen tijdens de eerste bijeenkomst van ‘Innoveren in 7 uur’. De economie opleidingen van Avans krijgen uren toegekend om met de plannen aan de slag te gaan.

Tijdens een zevenurige bijeenkomst konden docenten en medewerkers van de economische Academies hun ideeën bijschaven en supporters werven. Er vond ook een pitch plaats die groen dan wel rood licht gaf voor uitwerking van de ideeën.

De volgende acht ideeën worden de komende tijd uitgewerkt:

School without teachers and grades: een onderwijsvorm met een super-zelfsturende rol voor studenten die ook de onderwijsorganisatie op zich op nemen.
Teaching (Learning) Community: samenwerking tussen academies waarbij studenten leren als grondhouding beschouwen, met een belangrijkere rol voor persoonlijk leiderschap van docenten en gebruik maken van elkaars expertise.
Eyetracking: verkennen van toepassingen van eyetracking bij veiligheid, salesgesprekken, marketing en de kunstacademie.
Retail 4.0: driedaagse game waarbij een oud (retail) merk nieuw leven wordt ingeblazen. De retailsafari bestaat uit onder meer masterclasses, fieldwork, een congres, gastsprekers. De kennis kan ingekocht worden door studenten.
Battle for succes: in één dag vindt er een briefing plaats door een opdrachtgever. Vakdocenten geven input, studenten werken hun idee uit, pitchen deze en de opdrachtgever maakt de winnaar bekend.
Guest lectures Skype: internationale expert geeft college via Skype bijvoorbeeld over ontwikkelingen van consumentengedrag in Brazilië.
Branding app: vervolg van een eerder ontwikkeld spel.
Leerprestatie en stress: wat kan de toepassing van mindfullness betekenen voor leerprestaties en hoe doe je dat?