Hbo-student maakt ‘Tinder’ voor studiekeuze

iphonesmartphonetelefoon-1920Swipe naar rechts als je graag een muziekinstrument bespeelt, swipe naar links als je liever iets anders doet. Een studente van Zuyd Hogeschool heeft een app voor studiekiezers gemaakt.

Zo’n app was er nog niet toen Lauren Hornstra zelf ging studeren. “Ik deed mijn vwo-eindexamen en vond het spannend of ik het wel ging halen. Ik dacht helemaal niet over mijn studiekeuze na. In de zomer koos ik toen maar voor econometrie.”

Maar die opleiding paste niet bij haar. Ze stapte over naar de opleiding communication & multimedia design van Zuyd Hogeschool. “Ik vond het wel lastig om de knoop door te hakken en geen academische opleiding te doen. Het hbo wordt vaak als een stapje terug gezien. Maar ik ben hartstikke blij dat ik toch die praktische kant heb gekozen.”

Swipen
De app Studiekiezer is haar afstudeerproject. Jongeren kunnen swipend een paar testjes doen waarin ze iets zeggen over hun interesses en vaardigheden. “Ze zeggen dat het aan Tinder doet denken”, zegt Hornstra. Vervolgens krijgen de app-gebruikers rijtje studies aanbevolen.

Nu zijn die studies nog allemaal van Zuyd Hogeschool, maar Hornstra hoopt dat andere onderwijsinstellingen de app ook gaan gebruiken. Daarover lopen nu onderhandelingen. “Het zou geweldig zijn als het een landelijke app wordt.”

De scholieren krijgen bondige informatie over de inhoud van opleidingen en zien wanneer de open dagen zijn. Als ze er niet uitkomen, mogen ze natuurlijk bellen.

Hornstra wil haar app verder ontwikkelen. “We willen hem minder eenmalig maken. Nu doe je de test en leg je hem opzij. We willen pushberichten versturen als er open dagen zijn of als we een nieuwe test toevoegen.”

Andere apps
In de app staat niets over de kwaliteit van opleidingen, zoals op de website van Studiekeuze123 of in de Keuzegids. Je kunt dus niet zien hoeveel studenten tevreden zijn over hun opleiding en hoeveel studenten uiteindelijk hun diploma behalen.

Het zal een kwestie van tijd zijn voor er meer studiekeuze-apps verschijnen. Stenden Hogeschool en DeDecaan.net hebben die al. Ze zijn vooral bedoeld om scholieren goede vragen te laten stellen: wat vinden ze belangrijk aan hun opleiding, wanneer zijn de open dagen?