Nieuw bestuurslid: ‘Bij Avans word je als student geholpen’

jacomine-ravensbergen-1920“De betrokkenheid van medewerkers en studenten bij Avans valt mij op.” Jacomine Ravensbergen is het nieuwe lid van het College van Bestuur van Avans. Ze krijgt onder meer onderwijs en kwaliteitszorg in haar portefeuille en ziet daarin veel mogelijkheden voor de hogeschool.

Hoewel Jacomine Ravensbergen pas deze week echt begonnen is als lid van het College van Bestuur van Avans, heeft ze zich de afgelopen weken al aardig voorbereid. Naast het lezen van artikelen op Punt is ze ook gespot bij de open dag in november. “Daar werd bevestigd wat ik van te voren al wist van Avans. Vooral de betrokkenheid bij zowel studenten als docenten kwam zeer sterk naar voren. Er werd een helder verhaal over de opleidingen verteld. Ik kreeg de indruk van een strakke organisatie waarbinnen de lijnen kort zijn.”

Overeenkomsten
Ravensbergen komt van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Daar was ze directeur van de faculteit Bewegen, Sport en Voeding. Ze ziet overeenkomsten tussen haar faculteit en Avans. “Bewegen, Sport en Voeding is een kleine faculteit die redelijk decentraal wordt geleid ten opzichte van het geheel van de HvA. De cultuur komt daarin overeen met die van Avans en is anders dan bijvoorbeeld de grote economische faculteit in Amsterdam. Dankzij de kleinschaligheid weten mensen elkaar te vinden en is het transparant wat er van je verwacht wordt. Dat gevoel heb ik bij Avans ook heel sterk.”

Tijdens de zomervakantie werd Ravensbergen benaderd voor de positie bij Avans. “Dan schiet er van alles door je hoofd. Het gevoel dat je huidige werk nog niet klaar is, maar ook het idee dat je een prachtige kans geboden wordt. Ik kende Avans als een mooie hogeschool en wie weet wanneer zo’n functie nog eens op je pad komt.”

‘Wat iedereen zich wel afvraagt is hoe dat werkt, waar komt die tevredenheid onder studenten vandaan?’

“Avans is, mede door de goede rankings, geen onbekende hogeschool voor de andere bestuurders. Maar wat iedereen zich wel afvraagt is hoe dat werkt en waar die tevredenheid onder studenten vandaan komt”, zegt Ravensbergen. Zelf had ze op de HvA een collega wiens zoon Fysiotherapie bij Avans studeerde. “Van hem hoorde ik opvallende dingen. Kijk, op alle hogescholen worden fouten gemaakt. Bij Avans wordt daar echter met een dienstverlenende houding mee omgegaan. Je krijgt niet te horen dat het aan een systeem ligt, er wordt een oplossing geboden. Je wordt als student geholpen.”

‘Er zijn stappen te maken op het gebied van onderzoek in onderwijs, ondernemerschap en multidisciplinair werken’

Kwaliteit
Kun je als bestuurslid met kwaliteitszorg in de portefeuille nog veel doen binnen een gevestigde organisatie als Avans? “Je moet de dingen die goed gaan niet drastisch wijzigen. Maar ik denk dat er gezien de ambitie van Avans wel meer te halen valt. Er zijn stappen te maken op het gebied van onderzoek in onderwijs, ondernemerschap en multidisciplinair werken. We kunnen niet alles tegelijkertijd aanpakken. We moeten goed nadenken over de te nemen stappen, de volgorde en op welke manier we te werk gaan. Dat er binnen de hogeschool een Leer- en Innovatie Centrum is dat zich bezighoudt met onderwijsvernieuwing vind ik dan ook erg interessant.”

Hoewel Avans in zijn geheel goed scoort blijven een aantal opleidingen ook achter ten opzichte van anderen. “Die verschillen heb ik gezien. Ik denk dat opleidingen nog veel van elkaar kunnen leren.”

Topsport
In Amsterdam gaf Ravensbergen ook leiding aan het Amsterdam Institute of Sport Science, de Topsport Academie Amsterdam en het HvA-brede Urban Vitality programma. De bij Avans aanwezige topsporters krijgen zeker haar aandacht. “Het is belangrijk dat deze studenten twee carrières tegelijkertijd kunnen hebben. Dat moet van beide kanten goed geregeld worden. Vanuit de opleiding maar ook aan de kant van de sport. Daar heb ik in Amsterdam veel werk van gemaakt en dat wil ik bij Avans ook zeker voor deze studenten gaan doen.”

Lees hier meer over de studententijd van Jacomine Ravensbergen: