Kanshebber Student van het Jaar: Maryam Kurdi

maryamkurdi-620Maryam Kurdi, derdejaarsstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) in Breda, maakt kans op de titel Student van het Jaar. Met haar stichting The Bridge wil ze bruggen bouwen en groepen in de samenleving verbinden.

Haar goede vriendin Najla El Boujoufi, zelf student HBO-rechten in Tilburg, mailde de redactie van Punt. “Ze is een gedreven en hardwerkende meid met een hartje van goud. Als ze iets wil, dan stopt ze niet voor ze het heeft bereikt. Ze inspireert me om door te gaan als ik in een dipje zit.”

‘Ze luistert echt’
Begin dit jaar richtte Maryam stichting The Bridge op. Ze wil daarmee meer begrip creëren tussen verschillende bevolkingsgroepen. Door bijvoorbeeld lesprogramma’s te ontwikkelen voor middelbare scholen, waar vluchtelingen hun verhaal vertellen. “Bewonderenswaardig”, noemt vriendin Najla dat. “Als Maryam praat met vluchtelingen, luistert ze echt. Ze heeft een open hart. Het oprichten van een stichting wilde ze al langere tijd. Ze is zelf ooit hier gekomen als vluchteling en wil nu anderen helpen.”

‘Ze is zelf ooit hier gekomen als vluchteling en wil nu anderen helpen’

“Een combinatie van haar studie, haar islamitische overtuiging, vrijwilligerswerk en projecten waar ze aan heeft deelgenomen hebben allemaal geleid tot de weg die ze nu wil inslaan”, vertelt Najla. Maryam probeert zoveel mogelijk mensen te betrekken bij haar werk. Op Facebook deelt ze haar activiteiten voor de stichting en op een blog vertelt ze meer over de gesprekken die ze voert. Eerder schreef de SPH-student een column voor Punt.

Lef en moed
Docenten Fred Bon en Joep Debeij van de Academie voor Sociale Studies Breda vinden dat Maryam zeker Student van het Jaar moet worden. “Vanuit haar persoonlijke betrokkenheid bij het diversiteitsthema.” De woorden bevlogenheid, passie en ondernemerschap karakteriseren haar.

‘Jonge mensen zoals Maryam zijn de sociaal werkers van de toekomst’

“Bij Maryam blijft het niet bij praten, maar zij doet. In haar geval is dat het opzetten van The Bridge, om te zorgen dat haar ideeën uitgevoerd worden. Jonge mensen zoals Maryam zijn de sociaal werkers van de toekomst die nodig zijn; niet afwachten, maar met lef en moed en vanuit een sterke overtuiging en krachtig ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel zorgen dat er daadwerkelijk iets gebeurt. Daarmee maakt zij het verschil en is ze een voorbeeld en inspiratiebron voor veel anderen.”

Verkiezing
Punt organiseert dit jaar voor de tweede keer de verkiezing voor de Student van het Jaar. Studenten, medewerkers, docenten en directies konden mensen aandragen voor deze eretitel. Uit alle binnengekomen mailtjes wordt een top vijf voorgedragen aan de jury.

Jesca Heijker was in 2015 de eerste Student van het Jaar.

Arold Roestenburg

Dat kan niet, de zeven genomineerde kandidaten worden voorgedragen aan een jury bestaande uit Diederik Zijderveld (vice-voorzitter Avans) en Jesca Heijker (student van het jaar 2015). Zij bepalen de uiteindelijke winnaar.

2016-12-06 09:56:02

S.K

Wat een TOPPER!! Hoe kunnen wij stemmen?

2016-12-06 09:54:08