Kanshebber Student van het Jaar: Jelle Groothuis

jellestudentvanhetjaar-1920
Jelle Groothuis, vierdejaarsstudent Integrale Veiligheid in Den Bosch, is één van de zeven studenten die kans maakt op de titel Student van het Jaar. Jelle is genomineerd voor het bijzondere werk dat hij in februari in Griekenland verrichtte voor Stichting Bootvluchteling.

Jelle kwam op het idee om naar Lesbos te vertrekken tijdens zijn stage bij de gemeente Hilvarenbeek. Daar coördineerde hij de crisispopvang waar hij in gesprek kwam met vluchtelingen.

Ontzettend gemotiveerd
“Jelle was erg onder de indruk van hen en de verhalen”, weet Eva Winkels, zijn stagebegeleider, te vertellen. “Het greep hem heel erg aan en hij wilde alles met eigen ogen zien.” Het was nog een heel gedoe om alles te regelen om aan de slag te kunnen op Lesbos. “Dat laat zien dat Jelle ontzettend gemotiveerd is, dat is erg knap en bijzonder.”

‘Het greep hem heel erg aan en hij wilde alles met eigen ogen zien’

De zee op
Terwijl het buiten vroor, stond Jelle samen met medevrijwilligers op Lesbos klaar voor honderden migranten die bezig waren met de levensgevaarlijke oversteek naar Griekenland. Door en door koud, getraumatiseerd door gebeurtenissen in hun thuisland en op de vlucht naar een beter bestaan. Jelle ging de zee op en zag dingen die niet in het nieuws verschijnen. Zoals hoe er met waterkanonnen op de vluchtelingen werd geschoten. Dan moet je sterk in je schoenen staan.

Inspirerend
“De meeste studenten blijven veilig thuis bij papa en mama, wat Jelle heeft gedaan is uniek”, vindt docent Integrale Veiligheid (IVK) Remco Hammer. “Jelle is een bijzondere student voor IVK ’s-Hertogenbosch, hij heeft met zijn reis naar Lesbos iets gedaan wat nog geen enkele student heeft gedaan. Hij is voor zichzelf op zoek gegaan naar een beeld van de vluchtelingenproblematiek zonder waardeoordeel daarover aan de voorkant. Hij is met een zeer inspirerend en genuanceerd verhaal teruggekomen.”

‘Hij heeft met zijn reis naar Lesbos iets gedaan wat nog geen enkele student heeft gedaan’

Hammer vervolgt bewonderend: “Veel studenten denken repressief over veiligheidsvraagstukken als ze bij ons binnenkomen. Dat is vaak een niet zo genuanceerd beeld. Jelle heeft laten zien dat het ook anders kan. En hij heeft dat op eigen initiatief gedaan.”

jellestudentvanhetjaar2-1920

Eerder vertelde de Bossche student al over zijn ervaringen en ontberingen in Griekenland aan Punt. Hij volgt momenteel de minor Integrale veiligheid en internationale conflictstudies aan IVK Breda.

Student van het jaar
Punt organiseert dit jaar voor de tweede keer de verkiezing voor de Student van het Jaar. Studenten, medewerkers, docenten en directies konden mensen aandragen voor deze eretitel. Uit alle binnengekomen mailtjes wordt een top vijf voorgedragen aan de jury.

Jesca Heijker was in 2015 de eerste Student van het Jaar.

Arold Roestenburg

Beste Evy het is niet mogelijk om te stemmen. De zeven genomineerden worden beoordeeld door een jury bestaande uit Diederik Zijderveld van het College van Bestuur van Avans en Jesca Heijker, de winnaar van vorig jaar. Zij samen bepalen wie de Student van het Jaar wordt. Wij doen dit expres om te voorkomen dat het een populariteitsverkiezing wordt. Het gaat ons om de inhoud.

2016-12-09 18:05:25

Evy

Waar, Hoe en vanaf Wanneer kun je stemmen?

2016-12-09 12:58:14