Schotland en de Brexit, verdeeldheid heerst volgens Avansstudent

Foto: Frankie Leon/Flickr
Waar eerst ongeloof heerste over de Brexit in Schotland, zien veel studenten het meer en meer als een nieuwe kans voor de toekomst. Maar niet iedereen is positief, merkt de Bossche Human Resource Management student Jesper Mentink. Jesper volgt een minor in Schotland en was nieuwsgierig naar de gevolgen voor studenten zoals hemzelf.

Langzaamaan ebt de kater van de Brexit weg, ook in Schotland. Wat er concreet staat te gebeuren, is nog onduidelijk. Jesper: “Op dit moment is de echte Brexit nog ver weg.” Vanuit nieuwsgierigheid deed de HRM-student navraag bij de universiteit waar hij momenteel studeert. “Wat is de opinie en wat zijn gevolgen voor studenten zoals ik?” Want ook Schotland is in trek onder Erasmusstudenten. Maar of dat zo zal blijven?

Nieuwe kansen
Dit jaar stemde een meerderheid van de Schotten voor remain tijdens het referendum over een Brexit. Volgens de Schotse premier Nicola Sturgeon ligt de toekomst van Schotland binnen de Europese Unie. “De Brexit zien ze in Schotland als een nieuwe kans om onafhankelijk te worden”, volgens Jesper. Terwijl in 2014 nog nipt tegen een afscheiding van het Verenigd Koninkrijk werd gestemd door de Schotten.

Zorgen
Maar waar de millenials het meer en meer als een positieve kans zien voor het land zelf, roept het volgens Jesper zorgen op bij docenten aan de universiteit. “Ik merk voornamelijk dat er onder leraren een soort onrust heerst. Ze vinden het onwijs belangrijk dat er internationale studenten naar de University of the West of Scotland blijven komen. Een Brexit en mogelijke exit van het Erasmusprogramma maakt dit moeilijker.”

Twijfel Erasmusbeurs
De University of the West of Scotland krijgt elk trimester een grote lading Erasmusstudenten uit Europa. Met een eventuele Brexit is het maar de vraag of studenten nog steeds aanspraak kunnen maken op een Erasmusbeurs. Eerder noemde een woordvoerder van Neth-ER, de Nederlandse vertegenwoordiging van het hoger onderwijs in Brussel, het niet onwaarschijnlijk dat programma’s als de Erasmusbeurs vanuit de EU in de ijskast worden gezet.