Slaperige bewaker UvA wint hoger beroep

universiteit-van-amsterdam-1920Een uiltje knappen tijdens werk? Een beveiliger aan de Universiteit van Amsterdam moest dat met ontslag bekopen. Onterecht, oordeelt het Hof nu: de man had niet genoeg tijd gehad om van zijn vorige dienst bij te komen.

Op 5 januari begon de bewaker om half zes ‘s morgens vol goede moed aan zijn dienst als beveiliger bij de Universiteit van Amsterdam. Hij was wel wat moe, want de dag ervoor had hij wegens ziekte van een collega een dienst overgenomen, die pas om 23.00 uur eindigde.

Het was een drukke ochtend: pas om half elf werd het wat rustiger aan de balie. Naar eigen zeggen sloot de man daarop “één tot vijf minuten” zijn ogen en dommelde weg. Dit werd opgemerkt door twee mannen, die het voorval meldden aan zijn baas. De beveiliger werd door het ingehuurde beveiligingsbedrijf op staande voet ontslagen.

Wegdommelen
Onterecht, oordeelt het Gerechtshof in Den Bosch nu. Wegdommelen tijdens het werk is niet wenselijk, vooral niet omdat je als beveiliger waakzaam moet zijn, maar ontslag op staande voet is wel een hele zware straf. De rechter weegt mee dat de man al zestien jaar voor het bedrijf werkte.

De beveiliger had gewoon geen tijd gehad om goed te slapen: hij was zo vriendelijk geweest om in te vallen wegens ziekte, was daardoor laat klaar en moest ook nog eens dertig minuten naar huis reizen. De verplichte rusttijd van elf uur tussen twee diensten werd dus niet gehaald.

Vakantie
Het beveiligingsbedrijf vond daarentegen dat de man voldoende uitgerust had kunnen zijn. Hij had immers net elf dagen vakantie gehad. Het bedrijf wees op een Amerikaans onderzoek, waaruit bleek dat het mogelijk is een reservevoorraad slaap op te bouwen.

Maar dat vond de rechter onzin. De beveiliger kon tijdens zijn vakantie niet weten dat hij op 4 januari een dienst moest overnemen. De man is door het Gerechtshof in het gelijk gesteld en het ontslag is vernietigd.

W*M

dus volgens dat bedrijf mag je niet zorgenloos op vakantie maar moet je alvast bijslapen voor je volgende dienst? vakantie toeslag mag tegenwoordig wel omhoog op die manier.....

2016-12-12 19:31:18