Studenten FLO onderzoeken uit de hand gelopen feest

flo-ld-atgm-1920-1Hoe betreed je een plaats delict? Welke stappen neem je om te zorgen dat aangetroffen sporen op de juiste manier bij het laboratorium komen? Tweedejaarsstudenten Forensisch Laboratoriumonderzoek (FLO) speuren de komende twee weken op de Lovensdijkstraat in Breda naar een dader.

Een uit de hand gelopen Halloweenfeest met een dodelijk slachtoffer is de case. Twee lokalen op de Lovensdijkstraat fungeren als de plaats delict waar in totaal 64 studenten onderzoek doen.

Grootschalig onderzoek
“Het is de eerste keer voor deze studenten dat ze bezig zijn met zo’n grootschalig onderzoek. Docenten geven wel tips, maar we gaan ervan uit dat studenten zich goed hebben ingelezen”, legt docent Janine Keur uit.

Een paar studenten komen net met nieuw bewijsmateriaal van de plaats delict. “Wat kun je doen om te zorgen dat dit op de juiste manier bij het laboratorium aankomt? Hoe weet je zeker dat het bewijsmateriaal onderweg niet verstoord is?”, vraagt Keur de studenten. “Verzegel het en plaats op de juiste plek een paraaf. Als iemand het dan openmaakt, kun je dat in het lab zien omdat het zegel verbroken is.”

flo-ld-atgm-1920-2

‘Ontbreekt er iets in je registratie dan krijg je problemen als de zaak voor de rechtbank komt’

Onderzoek op de plaats delict vergt veel registratiewerk van de studenten. “Alles moet vastgelegd worden. Wie welk bewijsmateriaal aandraagt en hoe laat, maar bijvoorbeeld ook foto’s die mislukt zijn. Ontbreekt er iets in je registratie dan krijg je problemen als de zaak voor de rechtbank komt.”

Scenario
Naast werken op het plaats delict, moeten de studenten ook verder onderzoek doen in het laboratorium. Op basis van de resultaten is het aan de studenten om een scenario te schetsen van het dodelijk ongeval en een mogelijke dader.

“De meeste studenten FLO komen na het afstuderen vooral terecht in het lab, maar dan is het belangrijk dat ze weten hoe de sporen waar zij mee werken verzameld zijn”, zegt Keur. “Een aantal studenten gaat later door naar de politie en volgt een opleiding tot rechercheur. Die doen hier al basiskennis op.”