Techniektoppers Avans studeren al bij Technische Universiteit

Een zeer select groepje techniekstudenten van Avans volgt tijdens hun hbo-opleiding een pre-master bij de Technische Universiteit Eindhoven. Op die manier besparen ze zes tot twaalf maanden studietijd als ze een masteropleiding gaan volgen.

Elk studiejaar is er plaats voor zo’n dertig studenten in het excellentietraject van Avans en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Avans selecteert streng wie tijdens zijn opleiding al een pre-master mag volgen. “Volgens mij gaat het om studenten die allemaal cum laude scoren, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker”, bekent Jasper van Meer, vierdejaars Technische Informatica in Den Bosch. Hij is in september begonnen aan de pre-master Embedded Systems in Eindhoven en een van de zes Avansstudenten die deelneemt aan het excellentietraject.

‘Ik wil kijken of een master iets voor mij is’

“Ik was zelf al aan het informeren of ik tijdens mijn minor een lesprogramma op de TU/e kon volgen. Vooral omdat de theoretische aanpak van de universiteit mij aanspreekt. Ik wil hier kijken of een master iets voor mij is. Of ik nog twee jaar wil doorstuderen”, zegt Jasper.

Conno Boel, vierdejaars Informatica bij Avans, volgt de pre-master Computer Science and Engineering: “Dat ik een universitaire studie wil doen, weet ik al heel lang, maar ik was slecht in plannen. Daarom heb ik voor het hbo gekozen. Daar heb ik echt leren plannen en hard werken. Ik volg de pre-master met als doel volgend studiejaar aan mijn master te beginnen.”

Kennis bijspijkeren
Het valt beide studenten op dat het niveau van Avans niet onderdoet voor dat op de TU/e. “Het niveau van de Avansopleiding is al erg hoog. Zeker als je als student niet alleen de basisstof beheerst, maar ook aan de slag gaat met de extra’s die docenten bieden”, zegt Conno. “Als je echt de theorie achter een systeem wil kennen, zit je op de universiteit goed. Dat aspect mis ik wel op Avans”, zegt Jasper. “In het begin moet je je kennis bijspijkeren, vooral voor vakken als logica”, vult Conno aan.

‘Er is respect voor elkaar. Ook omdat ze inzien dat wij op praktijkgebied meer kennis hebben’

Beide studenten volgen lessen met eerstejaarsstudenten van de universiteit maar ook met derdejaars. “Ze vinden het niet erg om ons te helpen met de stof”, zegt Conno. “Er is respect voor elkaar. Ook omdat ze inzien dat wij op praktijkgebied meer kennis hebben.”

Huiswerk
Een groot verschil tussen Avans en de TU/e is vooral het huiswerk. “Dat is hier veel meer en je moet het ook echt maken. Als je dat niet doet, kun je de lessen niet meer volgen. Een deel van je eindcijfer hangt er ook van af”, zegt Jasper. “Op de hoeveelheid heb ik mij in het begin aardig verkeken”, zegt Conno. “Nu werk ik elke dag tot negen uur ’s avonds door en ben ik op donderdag klaar.”

‘De verantwoordelijkheid ligt echt bij jezelf’

“Bij Avans kun je bij een probleem met de lesstof op elk moment bij je docent terecht. Op de TU/e werken ze met vaste tutormomenten en moet je vooraf de vraag goed voorbereiden. Als je dat niet doet, kun je gewoon niet verder”, zegt Jasper. “De verantwoordelijkheid ligt hier echt bij jezelf”, vindt Conno.

Volgend studiejaar
Dit studiejaar nemen studenten van de Avansopleidingen Technische Bedrijfskunde, Informatica, Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde deel aan het programma bij de TU/e. Het is de bedoeling dat vanaf volgend studiejaar ook studenten Bouwkunde, Civiele Techniek, Ruimtelijke Ontwikkeling, Mechatronica, Chemie, Chemische technologie, Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek, Business IT & Management, Environmental Science for Sustainable Energy & Technology en Industrial Engineering & Management deel kunnen nemen.