Van onkruid naar duurzaam tasje: de BAMbag

bambagMaak kennis met de BAMbag. Niet zomaar een simpel linnen tasje met logo, maar een tas gemaakt van bamboe. Bedacht door vijf Avansstudenten voor de minor International Entrepreneurship. Als duurzaam antwoord op de milieuonvriendelijke plastic tassen.

Voor Rogier Klutz, vierdejaarsstudent Small Business en Retail Management in Den Bosch,  en zijn groepsgenoten was één ding duidelijk: het te verkopen product moest hoe dan ook duurzaam zijn. Niet per se omdat Avans daar zo dol op is, maar omdat zij daar zelf ook achterstaan.

In het kader van de minor moesten zij een bedrijf oprichtten, een product bedenken en dat aan de man brengen. Maar hoe en wat, daar waren ze vrij in.

Van onkruid naar tas
Na een brainstorm waar een idee voor bijvoorbeeld telefoonhoesjes afviel, kwamen de studenten uit bij een duurzame tas van bamboe. Rogier: “Bamboe is eigenlijk onkruid in de meeste landen én duurzaam in het productieproces omdat er alleen water gebruikt wordt.” Het zelfontworpen logo, een panda, staat symbool voor de plant. De studenten legden contact met een bedrijf in China om de tassen te produceren, maar weken toch uit naar Duitsland vanwege de moeizame communicatie en de kwaliteit.

Trees for All
Om er zeker van te zijn dat de BAMbag ook daadwerkelijk duurzaam is, hebben ze het keurmerk van het materiaal zorgvuldig nagetrokken. Naast het creëren van de tassen gingen de studenten nog een stapje verder: een deel van de opbrengst gaat naar de Nederlandse stichting Trees for All. “Van dat geld planten ze nieuwe bomen in Bolivia.”

Rogier: “Voor nu hebben we vijfhonderd tassen ingekocht waarvan de eerste vijftig al zijn verkocht. We willen het verder uitrollen, denk aan bedrijven die de tassen kopen voor in de kerstpakketten voor hun werknemers.”