Virgo nodigt alle studenten uit in de soos

barrie-vogels-virgo-1920“Nieuwe studenten kennen de oude situatie niet. Die zien deze soos en zijn enthousiast. Na een dipje kunnen we nu weer honderd nieuwe leden bij schrijven.” Studentenvereniging Virgo zit bijna een jaar op de nieuwe plek bij BRESS. Tijd om de balans op te maken met de nieuwe voorzitter Barrie Vogels.

“De feesten in de soos worden weer goed bezocht. Alleen op schooldagen mag het nog wel wat drukker worden”, zegt Barrie Vogels, tweedejaarsstudent Werktuigbouwkunde en voorzitter van Virgo.

Barrie is een maand geleden geïnstalleerd als voorzitter. Het komt niet vaak voor dat een tweedejaarsstudent die positie bekleedt. “Ik was al goed bekend met Virgo omdat mijn zus ook lid is geweest. Vorig jaar was er niemand voor de functie hoofd PR dus ben ik dat gaan doen. Dan is dit natuurlijk een mooie volgende stap.”

Studieachterstand
Hij doet zijn bestuursfunctie naast zijn studie. “Bestuursleden van Virgo doen het er allemaal naast. We nemen geen tussenjaar. Al is het niet ongebruikelijk dat je daardoor iets van studieachterstand oploopt.”

In januari van dit jaar ging de deur open van de nieuwe soos van Virgo. Niet meer op de Lovensdijkstraat in de kelder van Avans, waar Virgo weg moest na de verbouwing, maar op de Nieuwe Inslag op de tweede verdieping van studentensportcentrum Bress.

‘Toen we nog bij Avans zaten, kregen we overdag soms halve klassen binnen’

Tussenuur
“Je merkt dat mensen nu minder snel binnen lopen als ze pauze hebben of een tussenuur. Toen we nog bij Avans zaten, kregen we overdag soms halve klassen binnen. Studenten die in de soos gingen zitten in plaats van in de kantine. Je merkt dat de stap om hier naartoe te fietsen toch net wat groter is”, zegt Barrie. “Daar willen we verandering in gaan brengen. We bieden nu een loungehoek aan en een pooltafel. Studenten kunnen ook komen darten.”

‘Iedereen is hier welkom, studenten weten ons alleen nog niet goed te vinden’

De soos is overdag niet alleen open voor leden, maar voor alle Avansstudenten. “Iedereen is hier welkom, studenten weten ons alleen nog niet goed te vinden.”

HA! BIER!! #meiweek #bierweek #speciaalbieren #virgo #drinkmetmaten #meerbier #bier #breda

A photo posted by Studentenvereniging Virgo (@svvirgo) on May 9, 2016 at 3:32pm PDT

BRESS
Toch is Barrie niet negatief over de nieuwe soos. “Het gaat steeds beter. De feesten worden drukker bezocht en nu we van de contracten in de stad af zijn, gaan we ook bijna alle feesten weer in de soos houden. Verder is het contact met Bress erg positief. Ze helpen ons bijvoorbeeld met het inkopen van speciaal bier voor de bierweek. De mensen van Bress staan altijd voor ons klaar.”

“Vorig jaar hebben we echt een opbouw jaar gehad. De inrichting wordt completer. De soos wordt weer een echte huiskamer voor studenten. De muren zijn niet meer zo kaal en er wordt meer georganiseerd.”

Tentamenweken
Toen Virgo nog bij Avans zat, mocht de soos niet open tijdens tentamenweken. “Dat kan nu wel. We zijn daar ook mee aan het experimenteren. Veel studenten hebben tentamens bij Bress, dan is het een kleine stap om ze de soos in te krijgen.”

De soos van Virgo is van maandag tot woensdag open van 12.00 tot 20.00 uur, op donderdag en vrijdag van 12.00 tot 23.00 uur.