Aantal Avansstudenten in Turkije gehalveerd

Foto: Flickr/Caribb https://flic.kr/p/v7Mvs2Het aantal Avansstudenten dat afgelopen jaar voor stage of studie naar Turkije ging, is gehalveerd ten opzichte van het jaar er voor. Eerder bleek uit een rondgang van de NOS al dat minder studenten voor Turkije kiezen.

Veel minder studenten zien het nog zitten om in Turkije te studeren of stage te lopen. Ze voelen zich onveilig na verschillende aanslagen en door de politieke onrust in het land. In studiejaar 2015-2016 gingen nog 26 Avansstudenten naar Turkije, dit studiejaar zijn dat er 11.

Niet verboden
“Het is niet verboden voor studenten en docenten om te reizen naar Turkije”, zegt Femke Geurts van het International Office. “Wel geldt een negatief reisadvies voor het grensgebied met Syrië en Irak. Verder wordt reizen naar de stad Diyarbakir afgeraden.”

Avans houdt zich aan de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zo geldt voor steden als Istanbul en Ankara code geel: er zijn in dit gebied veiligheidsrisico’s die afwijken van wat we in Nederland gewend zijn.

Gambia
Er is op dit moment een Avansstudent die naar Gambia wil. Daarvoor heeft het International Office een negatief reisadvies gegeven vanwege de situatie rondom de oud-president die niet wilde aftreden. Het College van Bestuur van Avans neemt morgen een besluit of zij het advies overnemen.

Geurts benadrukt dat alle Avansstudenten die voor stage of studie naar het buitenland gaan zich voor vertrek moeten registreren op mobility.avans.nl. Op die manier heeft het International Office zicht op waar studenten zich bevinden en kunnen ze snel contact opnemen bij mogelijke calamiteiten.