Studenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening maken kans op 25.000 euro met CityChallenges Breda

illustratie: Janine Jansen

Resinda Coenraads en Maudy Rombouts, tweedejaarsstudenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, zijn achtste geworden tijdens de CityChallenges Breda en wonnen 200 euro. Zij bedachten een oplossing voor het vraagstuk: Wat kan gemeente Breda doen om (grote) schulden bij inwoners te voorkomen? Het duo heeft nog kans om 25.000 euro te winnen om hun project daadwerkelijk uit te voeren.

Via Blackboard werden de twee studenten door docent Sjoerd van Gurp op de CityChallenge geattendeerd. Tijdens deze challenge wordt bewoners van een gemeente gevraagd om oplossingen aan te dragen voor een maatschappelijk probleem. De gemeente Breda zoekt naar een oplossing voor inwoners met (grote) schulden.

Rock the Bottom
MWD-student Resinda Coenraads besloot samen met Maudy Rombouts aan de slag te gaan met de challenge en zette het project Rock the Bottom op. Coenraads: “Ook al zit je op de bodem van de samenleving, dan nog kun je rocken.”

Voor hun project bedachten ze een spel voor havo- en vwo-scholieren. “Eerst houden we in de klas een peiling over wat de leerlingen al weten over schulden. Daarna gaan ze een spel spelen waarbij ze in de huid kruipen van iemand met veel schulden en zonder baan. Het idee is dat ze langs verschillende organisaties, zoals de kredietbank en de ABN-AMRO, gaan om daar te praten over een oplossing voor hun schulden.”

“Uiteindelijk moeten de kinderen de, in hun ogen, beste oplossing kiezen en daarna met elkaar bespreken waarom ze die keuze gemaakt hebben. Het doel van dit spel is om de drempel om hulp te zoeken te verlagen, voor als ze later daadwerkelijk met schulden te maken krijgen. Ze weten dan al waar ze terecht kunnen.”

Pitchen voor de gemeente
31 januari mogen de twee studenten een pitch houden voor de gemeente Breda, samen met de negen andere kandidaten. Coenraads: “In vijf minuten mogen we ons idee uitleggen. We maken dan nog kans op de 25.000 euro om ons plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Hoe gaaf zou het zijn als we ons omhoog weten te knokken vanaf de achtste plek?”

Conenraads en Rombouts bereiden zich goed voor. “We willen straks niet met onze mond vol tanden komen te staan voor de jury.” Het duo laat daarom verschillende mensen feedback geven op hun project en krijgt begeleiding van docent Sjoerd.