Sophisticats helpen bij voedselbank Breda

voedselbank640

Het is koud op de vrijdagochtend dat drie studenten van de Bredase studentenvereniging Phileas Fogg aankomen bij de Bredase voedselbank. Nienke, tweedejaarsstudent Commerciële Economie, Bieke, eerstejaars Fysiotherapie, en Daphne, student toerisme aan de NHTV, zijn lid van Dames Sophisticats en steken een dag lang de handen uit de mouwen.

In gekleurde ketelpakken staan de drie dispuutsleden te helpen bij de voedselbank aan de Koele Mei in Breda. Met een grote glimlach delen ze producten uit aan de rij wachtende mensen. Nienke: “Wij vinden belangrijk om je in te zetten voor de samenleving. We wilden met het dispuut al langer iets doen en kwamen bij de voedselbank terecht. Wij houden zelf regelmatig etentjes en koken dan uitgebreid. Het is goed om te beseffen dat niet iedereen die luxe heeft.”

Overweldigend
In een grote hal laden bezoekers van de voedselbank hun boodschappenkarretjes vol terwijl ze langs tafels vol producten lopen. Bieke staat aan het einde van de rij en deelt tandenborstels uit. “Ik ben nog nooit bij de voedselbank geweest, het is wel overweldigend om te zien dat er zoveel mensen afhankelijk van zijn. Ik vind het belangrijk om me buiten mijn studie voor het goede doel in te zetten en de mensen die hier komen zijn onwijs dankbaar, mooi om te zien.”

Nienke deelt overgebleven zakken met kerstkransjes uit. “Het voedselbankteam is heel aardig. Ze zijn heel blij dat we kwamen helpen, het voelde alsof we in een warm bad stapten toen we aankwamen. Sommige vrijwilligers werken hier al tien jaar. Dat is zo bijzonder.”

Handen uit de mouwen
Veel tijd om te praten hebben de studenten niet. Alleen al in Breda zijn er 1100 mensen afhankelijk van de voedselbank en er moet vrijdag flink doorgewerkt worden. “Als ik niet zo vaak naar school hoefde of aan het werk was, dan kwam ik zeker vaker helpen”, laat Nienke nog weten. “Wij hopen dat we andere studenten kunnen stimuleren om een dag de handen uit de mouwen te steken. De voedselbank kan altijd wel hulp gebruiken.”