Dutch Lions FC is op zoek naar voetbaltalenten

dutchlions

Drie maanden voetballen in Amerika. Klinkt je dat als muziek in de oren? Dutch Lions FC scout op 23 maart in het stadion van Roosendaal voetbaltalenten die het leuk vinden om in Amerika te gaan voetballen voor één van de vijf Dutch Lions FC teams.

Simon Zeise is derdejaarsstudent International Business and Management Studies (IBMS) en helpt Dutch Lions FC met het organiseren van try-outs in Nederland. Zeise: “Ieder jaar kan iedereen die van voetballen houdt zich inschrijven voor ons evenement. Er zijn die dag verschillende scouts van Dutch Lions FC aanwezig die op zoek gaan naar talent.”

Win-mentaliteit
Dutch Lions FC heeft vijf clubs in de USA en wil de Nederlandse voetbalfilosofie naar Amerika brengen. “In Amerika is er een win-mentaliteit”, vertelt Zeise. “Het gaat daar alleen maar om winnen, de technische ontwikkeling blijft ver achter. In Nederland zit er een hele filosofie achter het spelen, iets waardoor we een toegevoegde waarde qua spelen en coachen meebrengen. Door voetbaltalenten uit Europa naar Amerika te halen om daar drie maanden te spelen, kan er veel van elkaar geleerd worden.”

Wie meegaat naar Amerika zal drie maanden lang als prof leven en meerdere wedstrijden spelen tegen verschillende teams. Zeise was verrast dat de sport zo populair is in Amerika. “Amerikanen zien hoe groot voetbal is in andere landen en ze willen daar ook aan mee doen. Iedereen heeft zoveel kennis van de voetbalwereld, ze volgen ook alle Europese wedstrijden. Ze hebben er meer over te vertellen dan wij.”

‘Je hoeft geen prof te zijn om mee naar Amerika te mogen’

Focus bij studenten
Volgens de IBMS-student ligt de focus tijdens de try-outs dit jaar vooral bij studenten. “Je hoeft geen prof te zijn om mee naar Amerika te mogen.” De betere spelers krijgen alles vergoed, anderen die mee willen, moeten de reiskosten zelf bekostigen en eventueel zijn opleiding drie maanden in de wacht zetten. Zeise: “Veel universiteiten staan er voor open om een student te ruimte te geven om deze droom te verwezenlijken. Er valt vaak wel iets te regelen.”

Zeise kwam bij Dutch Lions FC terecht na een college van de CEO van de organisatie, Mike Mossel. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in voetbal en werken voor een club als de Dutch Lions FC klonk als een droom. Ik heb dit aan Mike Mossel voorgelegd en hij heeft mij de kans gegeven om aan de slag te gaan. Ik heb het afgelopen jaar veel ervaring opgedaan bij de Dutch Lions FC clubs. Studenten van Avans kunnen bij mij terecht voor al hun vragen.”

Inschrijven voor de try-outs op 23 maart kan via deze link.