Geïnfiltreerde docenten ontmaskerd tijdens laatste CMD Freespace

Freespace 003

Een dweilorkest op het dak van de Lovensdijkstraat, scheikundeproeven met chocoladespaghetti en het uitwerken van complottheorieën. Tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design (CMD) konden vrijdag voor het laatst los gaan tijdens de Freespace.

De Freespace van CMD is een jaarlijks terugkerend project waarbij eerste- en tweedejaarsstudenten een week lang aan de slag gaan met verschillende opdrachten. Daarbij zijn ze vrij in de invulling daarvan. In 2015 moesten studenten bijvoorbeeld een crimescene oplossen en in 2016 ontwierpen ze dildo’s.

[double_images]Freespace 004

Freespace 005[/double_images]
Energie en plezier
Dit jaar is de Freespace voor de laatste keer georganiseerd. Wander Eikelboom, docent CMD: “Onze eerstejaarsstudenten hebben een nieuw curriculum, waardoor de Freespace wegvalt.” Dat vindt de docent wel jammer. “We laten onze studenten in deze week heel erg los op. We kijken niet alleen naar het eindresultaat, maar ook naar de weg ernaartoe. Omdat we studenten zo vrij laten, zetten ze zich met veel energie en plezier in.”

In een klaslokaal staat tweedejaarsstudent Daan in een laboratoriumjas tussen allemaal borrelende scheikundeproefjes. “We moesten een idee bedenken om scheikunde aantrekkelijk te maken voor havo scholieren.” Hij wist naar een bakje met een spaghetti. “We hebben ons op modern koken gericht en maakten spaghetti met chocoladesmaak en kaviaar met appelsmaak.” “Best lekker”, meent een medestudent die haar mond net volstopt met de chocoladespaghetti.

[double_images]Freespace 010

Freespace 009[/double_images]

Complottheorieën
In het volgende klaslokaal staan Iris, Ellis, Annelinde en Eline. Zij kregen de opdracht om een complottheorie uit te werken. De studenten dragen hoedjes van aluminiumfolie en vragen bezoekers hun telefoon in een afgesloten doos te doen. “We worden overal afgeluisterd”, fluisteren ze, terwijl ze vervolgens naar de hoek wijzen, waar een aluminiumfolietent staat met een laptop.

In een korte film vertellen de studenten hun visie op de complottheorie dat docenten Frederik Duerinck en Hugo van Roy eigenlijk lizardpeople zijn van de Illuminatie, die zijn geïnfiltreerd bij Avans om studenten samen met Apple te hersenspoelen. De onheilspellende video zorgt ervoor dat bezoekers met het kippenvel op de armen achterblijven en met een boog om Frederik en Hugo heen lopen.

[double_images]Freespace 006

Freespace 007[/double_images]
Te weinig tijd
Annelinde vond de opdracht erg leuk om te doen. “Er waren geen regels. Niets was gek genoeg. We hadden er graag langer de tijd voor gehad.” “Ja, het was echt jammer dat we maar een week de tijd hadden. We hadden hier liever acht werken aan gewerkt”, vult Ellis aan.

Eline vindt het jammer dat de Freespace straks verdwijnt. “Je leert zoveel in een korte tijd. Na deze week heb je echt zoiets van ‘oh ja, dus hier gaat onze opleiding dus over.’”

De laatste Freespace werd op het dak van de Lovensdijkstraat afgesloten door een net opgerichte dweilorkest.

[double_images]Freespace 001

Freespace 002[/double_images]