Kunststudenten openen Cultuurnacht Breda met nieuw sterrenstelsel

NOVAWat als we beseffen dat de mensheid slechts een fractie is van de gehele kosmos? Zestien vierdejaarsstudenten Ruimtelijk Ontwerp aan het AKV|St.Joost in Breda ontwikkelden de interactieve installatie NOVA, waarbij bezoekers dat kunnen ervaren. De studenten verzorgen met NOVA de openingsact van de Cultuurnacht 2017 in Breda.

Al wandelend door een grote loods, normaliter skatepark Pier 15, ontdekken bezoekers het nieuwe sterrenstelsel NOVA. Met de interactieve installatie toveren de zestien studenten de loods om tot een bijzondere gewaarwording.

Reizigers
Amy Vorsselmans, een van de studenten: “De bezoekers noemen we reizigers. De ruimte komt vol te hangen met grote bollen die licht geven wanneer je er met je smartphone op schijnt. Zo geven de reizigers hun eigen reis door NOVA vorm.” Maar NOVA is meer dan een interactieve ervaring volgens haar. NOVA moet aan het denken zetten: “De grootheid die de mens zich zelf heeft aangemeten, is niks in vergelijking met de gehele kosmos. We zijn maar een fractie.”

Samen iets bijzonders neerzetten
De kunststudenten kregen vrij spel om een concept te ontwikkelen en te realiseren voor de toegewezen skatehal. Een aantal weken werd er hard gewerkt door de groep om alles vorm te geven. Via sponsoren verzamelden zij geld en materialen om iets bijzonders neer te zetten.  Met hulp van experts ontwikkelden de studenten een systeem waarbij de bollen reageren op smartphones.

NOVA is de openingsact van de Cultuurnacht 2017 in Breda. In 2015 en 2016 gingen studenten Ruimtelijk Ontwerp hen al voor. Dat beviel de organisatie zo goed dat zij ook dit jaar opnieuw kunststudenten hebben ingeschakeld. Het verzorgen van de opening is inmiddels ook een vast onderdeel van het afstuderen.

Nieuwsgierig? Vrijdag 27 januari vanaf 19.00 mogen de eerste bezoekers de reis maken door dit speciale stelsel in Pier 15.