Oud-kunststudent wordt derde bij NK Biertappen

Pixabay

Suzie van Amelsvoort, oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost, is deze week de derde beste vrouwelijke tapper van Nederland geworden tijdens het NK Biertappen. Van alle 55 deelnemers werd ze zeventiende.

Tijdens het NK Biertappen moeten de deelnemers van café’s en restaurants van over het hele land het perfecte fluitje én het perfecte vaasje tappen. Een jury beoordeelt de tappers op het tappen, afschuimen, spoelen van de glazen, gastvrijheid en de presentatie.

Het perfecte biertje
Aan het NRC vertelt Van Amelsvoort hoe ze het perfecte biertje tapt: “Het begint al met het glas. Dat moet schitterend schoon zijn. Dat kan alleen als het gespoeld is op borstels. Dan houd je het glas in een hoek van 45 graden en het mag de tap niet raken. Vervolgens mooi afschuimen met de spatel. De officiële hoogte van de schuimkraag staat bij een wedstrijd op het glas. Zit je er net boven of er net onder, dan krijg je strafpunten.”

“Dat moet je allemaal bedenken terwijl je aan het tappen bent en voordat je die afstand van een paar meter afleggen naar de jury. Er mogen geen bubbels of deuken in het schuim zitten en er moet een mooi bolletje op het glas liggen. De viltjes moeten ook nog eens precies goed op het blad liggen en het etiket van het flesje en de logo’s van de glazen wijzen naar de jury.”

Sterke tegenstanders
De oud-kunststudent is blij haar prestatie. Aan BN de Stem vertelt ze: “Het lag allemaal heel dicht bij elkaar en daarbij gaf de jury ook aan dat het dit jaar een sterk deelnemersveld was. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij.”