Prelude: Autonome Beeldende Kunststudenten en een grote loods

Prelude AnnaBreng je knuffels naar het knuffelasiel van Laiyan Cheng of laat je verrassen in de roze blikvanger van Anna van Zoolingen. Prelude: de groepsexpositie van vierdejaarsstudenten Autonome Beeldende Kunst in Den Bosch, is zeker verassend en bijzonder te noemen.

Bij binnenkomst in De Mengfabriek kun je er niet omheen: de knalroze caravan van Anna. Al is het meer dan een opvallend gevaarte. “Iedereen die de caravan betreedt heeft een geheimhoudingsplicht.” Maar hoe moeten we dan over de gewaarwording die zich binnen afspeelt schrijven? “Schrijf maar iets over prikkelende zintuigen.” Na de expositie is Anna van plan om met het roze gevaarte de snelwegen op te gaan samen met haar vriend. “Misschien naar Frankrijk ofzo. Maar eerst moet hij nog zijn rijbewijs halen.”

‘Het is een trieste ruimte en het werk moet de suggestie wekken dat je naar een ruimte kijkt die je kent’

Een ruimte die je kent
De studenten kregen voor Prelude twee weken de tijd om een creatie tot leven te brengen. Diverse stonden tot hun beschikking en daar hebben ze allemaal op ingespeeld. Zoals Hannelore van Balkom. In een donkere ruimte in de kelder is de student druk in de weer geweest met 60 kilo klei. “Ik ben heel gespierd geworden”, vertelt ze lachend. De ruimte oogt donker en enigszins luguber, als een badkamer in een oud en verlaten ziekenhuis. Een enigszins treffende vergelijking en ook de bedoeling, beaamt ze: “Het is een trieste ruimte en het werk moet de suggestie wekken dat je naar een ruimte kijkt die je kent.”
Prelude Hannelore
Knuffelasiel
“Tijdens de opening is er een knuffel vermist geraakt.” Laiyan loopt rond door de ruimtes met een poster van het vermiste knuffeldier. Haar werk, het knuffelasiel, op de lichte zolder staat in sterk contrast met dat van haar medestudent Hannelore. De ruimte is volgepropt met knuffels en opvanghokken. Verwaarloosde knuffels krijgen met haar werk nu een nieuw thuis. Niet getreurd, ook na deze twee dagen zorgt Laiyan voor een nieuw thuis via haar website.
Prelude Laiyan
Frictie en natuurlijk licht
Op de begane grond staan Liza Westerhuis en Evi van der Kant bij hun werk. Liza’s werk raakt. “De foto’s komen uit het archief van mijn vader. Het zijn foto’s van het huwelijk met zijn eerste vrouw, niet mijn moeder.” Kun je op die foto’s de frictie voelen én zien dat het in de toekomst misgaat, vroeg ze zich af. “Na het zien van de foto’s wilde mijn moeder weten hoe die van haar en mijn vader eruit zien. Maar zij hadden hun handen helemaal verstrengeld in elkaar.”

Kun je op die foto’s de frictie voelen én zien dat het in de toekomst mis gaat

Evi ging aan de slag met de natuurlijke lichtinval en reeds bestaande elementen in de ruimte. “Schaduwen, reflecties, licht: de schoonheid valt mensen niet meer op omdat iedereen haastig leeft.” Evi laat het materiaal en de natuur zijn werk doen. “Bezoekers moeten overdag komen, de natuur zijn werk laten gaan.”

Prelude LizaPrelude Evi
Culturele hub

De Mengfabriek in Den Bosch ligt aan de Tramkade. Vanaf september is dat de nieuwe omgeving van AKV|St.Joost, als het huidige gebouw gesloopt wordt. De buurt krijgt een nieuwe invulling en moet een culturele kunstachtige hub worden, volgens Marjan Middelhoff, communicatieadviseur van AKV|St.Joost.

Zaterdag vanaf 12 uur kun je zelf een kijkje nemen in de oude hal. Aansluitend aan de laatste expositiedag vindt de performance ‘Happening’ plaats, vanaf 19.30 uur. Kijk voor meer informatie op de facebookpagina van het evenement.