Recensie: De Verstekeling maakt veelbelovend begin niet waar

31boekEen aanslag op de metro in Amsterdam. Rechtenstudent Karim Hamid weet er meer van, hij post een brief waarin de aanslag wordt opgeëist. Schrijver Henri Lambert weet op de eerste bladzijden van De Verstekeling de lezer in het verhaal te zuigen, maar houdt die spanning jammer genoeg niet lang vast.

Laat de proloog weg en De Verstekeling is vooral het zoveelste debuut over een student die worstelt met zijn identiteit, Amsterdamse feestjes bezoekt en zijn ex-vriendin terug wil. Lambert koppelt dit slim aan actuele thema’s zoals jihadisme en de worsteling van jonge Marokkanen die te westers zijn in Marokko, maar in Nederland ook niet door iedereen gezien worden als volwaardige Nederlanders.

Twintigersdilemma
Continu beklijft het gevoel dat er meer in het boek had gezeten als Lambert in plaats van honderd procent uit te gaan van één hoofdpersoon voor meerdere perspectieven had gekozen. Want dat twintigersdilemma kennen we onderhand wel.