Trumpfan en Avansstudent woont inauguratie bij

Jake Owen Raats
Eén ding is zeker: de inauguratie van Donald Trump, de 45ste president van de Verenigde Staten, was een historisch moment. Trumpfan en Leefbaar Etten-Leur gemeenteraadslid Jake Owen Raats, tweedejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch, was erbij. “Dat Trump uiteindelijk de verkiezingen won, was ook een persoonlijke overwinning.”

Jake vloog vorige week donderdag naar Washington waar hij op uitnodiging van een congreslid de inauguratie mocht bijwonen. Zijn fascinatie en passie voor de nieuwe president komen voort uit zijn politieke incorrectie en doordat Trump “de werkelijke problemen in Amerika durft te benoemen”.

Waarom wilde je graag naar de inauguratie?
“Al vanaf het begin van Trumps kandidaatstelling ben ik fan van hem. Hij zegt wat de mensen denken en zonder politieke correctheid. Tijdens de anderhalf jaar durende campagne ben ik vaak uitgelachen, belachelijk gemaakt of uitgemaakt voor racist, seksist of xenofoob. Dat Trump uiteindelijk de verkiezingen won, was ook een persoonlijke overwinning. Het was een middelvinger naar alle haters, ik sta aan de goede kant van de geschiedenis. De sfeer was geweldig. Wat een privilege om tussen al die mensen te mogen staan die dezelfde passie hebben als ik , een passie die alleen maar sterker wordt met Trump in het witte huis.”

‘Dat Trump uiteindelijk de verkiezingen won, was ook een persoonlijke overwinning’

“We are going to have an unbelievable, perhaps record-setting turnout for the inauguration, and there will be plenty of movie and entertainment stars”, beloofde Trump. Is hij zijn belofte nagekomen?
“De aanwezige Amerikanen waren de echte sterren. Gevochten tegen de media, de elite, en politiek correcte politici: daarvan winnen maakt je een echte ster. Ik ben blij dat links Hollywood afwezig was, net als de zeventig democraten. Meer plek voor de gewone Amerikanen.”

Vind jij alle ophef rondom Trump (on)terecht?
“Zéér onterecht. Hij is onconventioneel, maar is wel democratisch gekozen als president. Het gezeur van links/democraten over het feit dat Hillary meer stemmen heeft gekregen is onzin. Zo werkt het kiessysteem in de VS nu eenmaal. Dat Trump won in de VS geeft eens te meer aan hoe zat mensen het zijn, zeker ook omdat Trump enkele staten won die al tientallen jaren niet door een Republikein gewonnen zijn.”

‘Dat Trump won in de VS geeft eens te meer aan hoe zat mensen het zijn’

Zorgt Trump voor een tweedeling in de samenleving?
“Nee, daar zorgen de Democraten en tegenstanders van Trump juist voor. Het is gebruikelijk voor de verliezende partij om zich ook achter de verkozen president te scharen, zo werkt democratie. Bij Trump gebeurt dit echter niet. De democraten en tegenstanders proberen zijn presidentschap op allerlei manieren te delegitimeren.”

Gaat Trump het beter doen dan Obama?
Ja, alleen al vanwege het feit dat Obama een verschrikkelijk slechte president was. Zo is de staatsschuld in Amerika verdubbeld, naar zo’n 20 triljard euro. Er zijn weliswaar banen bijgekomen in de tijd dat Obama president was, maar dat zijn vooral laagbetaalde banen. Het is dan ook niet gek dat het aantal mensen dat leeft op voedselbonnen explosief is gestegen. Het gemiddelde inkomen van de normale Amerikaan is minder geworden. In sommige staten is de premie voor Obamacare met meer dan 100 procent gestegen.”

Kan de wereld  wat leren van Trump?
“Doordat men ziet dat ook Trump kan winnen en goede dingen gaat doen, is men wellicht eerder geneigd om op de PVV, het Front National of de Alternative für Deutschland te stemmen, laten we daarop hopen!”

Komt die muur er nu wel of niet?
“Als het aan mij ligt wel! Als het aan Trump ligt ook. In het Amerikaanse Congres zijn al stappen ondernomen om budget te creëren voor de muur. Hierdoor kan hij al snel gebouwd worden en kan de rekening daarna opgestuurd worden naar Mexico.”

Rik

Tsja, deze lui bestaan dus ook. Zelfs in Europa.

2017-02-03 11:26:57

Bas

Jongeman is de weg kwijt :D

2017-02-03 11:25:07

Kees

Deze kerel heeft volkomen gelijk. Alleen bedoelde hij dat Obama de staatsschuld heeft verdubbeld naar $20 biljoen (20 trillion in het Engels) i.p.v. 20 triljard, maar dat is nog steeds een hele hoop...

2017-01-24 22:56:05

Lies

Jezus, deze jongen denkt echt dat hij aan de goede kant van de geschiedenis staat?

2017-01-23 17:53:34