Commentaar: basisbeurs komt niet terug ondanks verkiezingsbeloftes

illustratie: Julika RunowDe basisbeurs voor studenten is één van de vele punten waarop politieke partijen zich proberen te onderscheiden én waarmee ze stemmen proberen te winnen voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart. Roep zo hard mogelijk dat jouw partij ervoor zorgt dat alle studenten weer een studiebeurs krijgen en de stem van 18- tot 25-jarigen lijkt verzekerd, denken sommige partijen ongetwijfeld. Trap er niet in. Als dat dé reden is om op een partij te stemmen, kun je jezelf net zo goed de gang naar het stemlokaal besparen.

50PLUS, SP en CDA hebben in hun verkiezingsprogramma staan dat de basisbeurs op de een of andere manier terug moet komen. De PVV, ChristenUnie en Partij voor de Dieren hebben eerder ook al aangegeven tegen het leenstelsel te zijn. Een bonte mix van kleine en grote totaal van elkaar verschillende partijen die nooit een meerderheidscoalitie zullen vormen. Vooral omdat middenpartijen VVD en PvdA zich gesteund voelen door GroenLinks en D66 als voorstanders van het leenstelsel. Vier partijen die waarschijnlijk meer kans maken op regeringsdeelname dan de PVV en SP.

Investeringen
En stel dat de basisbeurs terugkomt. Hoe gaat de politiek dan de beloofde investeringen doen in het hoger onderwijs? Hogescholen hebben nu al investeringen gedaan en verwachten op termijn miljoenen terug uit Den Haag. Geld waarvoor bijvoorbeeld extra docenten zijn aangenomen. Bij herinvoering van de basisbeurs zal dat geld ergens anders vandaan moeten komen: de ov-studentenkaart misschien?

Matthew

Dit heeft meer weg van een artikel dat is geschreven door een van de vier grotere partijen. "Stem op ons want wij kunnen wel een coalitie vormen (en daarom kan je dus niet tegen het leenstelsel zijn?)". Titel is ook misleidend.

2017-02-07 20:51:39

lowie van doninck

Wat een mening, niet onderbouwd, geen argumenten, kort door de bocht.... Alstublieft in een leeromgeving mag je wat genuanceerd zijn, mag je studenten wat kritisch leren denken en de waarheid bestaat niet ...Een dike onvoldoende !

2017-02-07 14:58:29