Droomdebuut voor Avansstudent bij Oranje hockeymannen

Milan van BaalVoor het eerst voor Oranje uitkomen én twee keer scoren. Aanvaller Milan van Baal, vierdejaarsstudent Commerciële Economie in Breda, maakte meteen indruk tijdens de oefeninterland tegen Zuid-Afrika.

“Ik had een kippenvelmoment toen het volkslied werd afgespeeld”, vertelt Milan. Uitkomen voor Nederland is volgens de Avansstudent de ultieme droom waar je als topsporter naar toe werkt. Bondscoach Max Caldas selecteerde de aanvaller, speler bij Oranje-Rood in Eindhoven, samen met 21 andere hoofdklassespelers voor een trainingsstage in Zuid-Afrika.

Goals
Tijdens de trainingsstage speelde de selectiegroep drie wedstrijden tegen de Zuid-Afrikaanse ploeg en een tegen de Belgische ploeg. Milan speelde twee van de vier wedstrijden. Al bij het eerste balcontact op de randcirkel tegen Zuid-Afrika was het raak. “Ik dacht: ik schiet gewoon op goal, daar kan altijd een rebound uit komen. Maar de bal schoot zo door de benen van de keeper.” Na de eerste goal scoorde de aanvaller nog een tweede keer.

Hard werken
Milan is nog niet officieel verzekerd van een plek bij het mannenteam van Oranje. De selectiegroep gaat de komende periode intern bij Sportcentrum Papendal. In juni staat de Hockey World League in Londen op de planning en een maand later het Europees Kampioenschap Hockey in Amsterdam. De Avansstudent heeft de drive om het tot de officiële selectie te schoppen: “Ik weet dat ik nog fucking hard moet werken.”