EU-studenten mijden Verenigd Koninkrijk na ‘Brexit’

Foto: Frankie Leon/FlickrMinder bachelorstudenten uit de Europese Unie willen komend collegejaar in het Verenigd Koninkrijk studeren. Na een jarenlange stijging is het aantal aanvragen nu gedaald met 7 procent.

Uit de eerste voorzichtige cijfers in oktober bleek al dat veel EU-studenten zich lieten afschrikken door het aankomende vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Toen was de prognose zelfs nog een paar procent somberder.

Nederlanders
Voor 15 januari moeten in principe alle aanmeldingen binnen zijn. Ucas, het inschrijfsysteem voor het hoger onderwijs in Groot-Brittannië, heeft donderdag de nieuwste aanmeldcijfers bekendgemaakt. De daling is niet aan de Nederlanders te wijten: vorig jaar hadden 810 Nederlandse studenten zich aangemeld, tegen 820 nu.

Het aantal Britse eerstejaars gaat ook omlaag, met 5 procent. Maar studenten uit andere continenten lijken zich weinig aan te trekken van de Europese problemen: daarvan is het aantal inschrijvingen ongeveer gelijk gebleven.

Na 15 januari kunnen studenten zich nog wel aanmelden, ze maken alleen minder kans op een plek.