Geef het beestje een naam: Luta!

luta-1920Eindelijk heeft de kat die de harten gestolen heeft van medewerkers en studenten op de Hogeschoollaan in Breda een naam. De conciërges hebben uit de 26 inzendingen gekozen voor Luta.

Afgelopen week is er flink wat overleg geweest over de naam van de zwart-witte kat die rondscharrelt bij Avans. Conciërges Marty Haanskorf en Gerard van Dijk hadden de doorslaggevende stem, zij zijn de ‘hoofdverzorgers’ van de kat.

“Luta vinden wij een mooie naam. Een beetje apart en we begrijpen dat het afkomstig is van zwerver of vagebond, nou dat is dit beestje wel”, zegt Marty. Ook Gerard kan zich vinden in Luta.

avanskatbreda-1736
Zwervertje
Naomi de Ronde, tweedejaarsstudent Integrale Veiligheid in Breda, heeft de naam verzonnen. “Ik vond zwervertje een toepasselijke naam, maar niet in het Nederlands”, vertelt ze. “Ik ben dol op buitenlandse namen met een betekenis. Dus heb ik heel simpel zwerver bij Google translate ingetypt en willekeurig laten vertalen in verschillende talen. Daar kwam ook de Bosnische vertaling uitgerold. Ik vond de vertaling mooi en het kwam steeds weer in mijn hoofd op. Vandaar dat ik de naam heb ingestuurd.”

Zelf heeft de student Luta nog niet gezien. “Helaas niet, maar ze lijkt veel op een kat die vroeger bij mij in de buurt liep. Dat was ook een zwerver, vandaar dat ik de moeite genomen heb om een naam te verzinnen.”