Kosten besparen binnen het bedrijf: Avansstudenten rekenen het uit

Posterpresentatie
Vaak kan het productieproces binnen bedrijven efficiënter. Continu Verbeteren noemen ze dat. En laat het bedenken van de oplossingen maar over aan de studenten van de gelijknamige minor. In vijf weken tijd kwamen zij met oplossingen voor de knelpunten van verschillende bedrijven. Tijdens het drukbezochte symposium Continu Verbeteren in Den Bosch presenteerden zij hun bevindingen.

Medewerkers van het Elizabeth Ziekenhuis in Tilburg in de operatiekamer van de afdeling de afdeling Maag-Darm-Lever werken structureel over. Drie studenten ontdekten dat het gereed maken van de scopie kamer veel meer tijd kost en dat er meer handelingen worden verricht dan noodzakelijk. Met een nieuwe planning en een andere inrichting, kan 97 procent van de afspraken wel binnen de tijd worden gehaald.

Kapotte stroopflessen
Even verderop prijkt groot de afbeelding van een fles stroop van Suikerunie. Tijdens het productieproces op de band klappen veel flessen kapot. Een leuk merk om mee aan de slag te gaan voor Lotte Schepers en haar groepsgenoten. Met, in de ogen van leken op dit gebied, lastige berekeningen, kan het bedrijf tot wel 65.000 euro per jaar besparen. Al moet Suikerunie dan wel eerst bijna twee ton investeren in nieuwe machines voor het na drie jaar de kosten terug verdient.