L!nk Bedrijvendag: ‘Durf vreemd te gaan’

bedrijvendag-Link-2017-1920“Eigenlijk ben ik jaloers op jullie”, bekent gastspreker Floris Venneman bij de opening van de L!nk Bedrijvendag van Avans in Tilburg. “De wereld ligt aan jullie voeten. Jullie kunnen doen wat je wilt. Maar dan moet je die kans wel grijpen.”

De L!nk Bedrijvendag van Avans Tilburg brengt studenten van technische opleidingen en bedrijven met elkaar in contact. Het is hét moment voor werkgevers van Defensie tot Heijmans om zich onder de aandacht te brengen van de nog steeds schaarse groep bijna afgestudeerden in de techniek. Voor studenten is het rondshoppen op zoek naar een mogelijke stage, afstudeerplaats of zelfs een baan. Floris Venneman, ondernemer en spreker, was uitgenodigd om de studenten te motiveren het maximale te halen uit de Bedrijvendag en hun studententijd.

“Jullie zijn allemaal ondernemers. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen zich moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel, maar je bent nu wel in de positie om iets te doen met je leven. Je kunt overal ter wereld aan het werk. Grijp die kans!”

Twee broers in Twente
Venneman staat niet op het podium om iets te vertellen over zijn studententijd. “Ik ben aan drie studies begonnen.” Maar wel om studenten te inspireren. Zelf begon hij op zijn veertiende als ondernemer. Op zijn dertigste ging hij voor de eerste keer failliet. “Het is niet erg om een keer failliet te gaan zolang je maar niet twee keer dezelfde fout maakt. Zo zal ik nooit meer een meubelbedrijf overnemen van twee broers in Twente.”

“Schrijf je ideeën op en blader af en toe terug”, geeft hij de toehoorders mee. “Maar ga vooral wat doen. Plannen maken, vergaderen, nog eens terug naar de tekentafel daar zijn we goed in. Het is juist belangrijk dat je iets gaat doen met je plannen. Ga testen.”

Ambitie
Studenten moeten niet schromen hun ambities te tonen tegenover de bedrijven. “Zeg het gewoon als je ergens de beste in bent. Dat is niet arrogant.”

“Kijk bij anderen en leer daarvan. Dat doen we veel te weinig”, zegt Venneman. “Durf vreemd te gaan en doe dat zoveel mogelijk. En stel vragen, dat is het slimste wat je kunt doen.”