Ontwerpduo Kim & Koen maakt meubels van straatafval

Kim en Koen 01Met hun speciale fietsaanhanger fietsen Kim en Koen door Breda om zwerfmateriaal te zoeken dat ze kunnen gebruiken om nieuwe meubels van te maken. Het ontwerpduo, en tevens partners, heeft sinds hun afstuderen aan AKV|St.Joost in juni 2016 niet stil gezeten. “Nu zijn we eerst hard op zoek naar een werkplaats.”

Kim en Koen, oud-studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost, maken nieuwe meubels van het zwerfmateriaal dat ze vinden. Ze kwamen op het idee toen ze in hun Bredase woonwijk Heuvel veel afgedankt meubilair op straat zagen staan. “Mensen die hier weggaan, zetten vaak hun halve inboedel op straat. Daar zitten veel bruikbare spullen tussen. Nadat we er een paar keer voorbij waren gefietst, besloten we dat we daar iets mee wilden doen.”

De materiaalhaven
De spullen die het duo van straat haalt, worden gearchiveerd en opgeslagen in de kelder van hun huis. De materiaalhaven, noemen ze de opslag. “Zo weten we precies welke materialen we hebben om mee te werken.” Met het zwerfafval ontwerpen Kim en Koen nieuwe meubels, maar alleen als er vraag naar is. “We gaan niets maken wat weer in de kelder beland, het moet wel echt gebruikt worden.”

“Wij zien een oude tafel niet als tafel, maar als grondstof voor iets nieuws. Mensen kunnen hun verouderde meubilair ook naar ons toebrengen, zodat wij er iets nieuws van kunnen maken. Stel je hebt een kast van je oma, waar je veel emotionele waarde aan hecht, maar die je lelijk vindt. Wij ontwerpen iets wat wel past en verwerken het materiaal met de herinneringen aan je oma in dat ontwerp.”

Kim en Koen 02

De Motiv
Omdat het duo geen auto heeft, besloten ze tijdens hun opleiding een speciale fietsaanhanger te ontwerpen voor hun afstudeerproject. “Dat is ook meteen het enige project dat we op school samen hebben gedaan. ‘De Motiv’ bindt Koen achter zijn fiets en dan gaan we op zoek naar nieuwe spullen. Als je er eenmaal mee bezig bent, dan zie je overal bruikbare materialen staan. De naam ‘Motiv’ staat voor onze motivatie om te ontwerpen.”

De kelder van Kim en Koen raakt aardig vol. Om al hun materialen op te slaan en zich volledig op hun onderneming te kunnen richten, zijn Kim en Koen nog op zoek naar een werkplaats. “We willen het liefst in de binnenstad zitten, zodat mensen ons goed weten te vinden, bijvoorbeeld een schuur zou fantastisch zijn.”

Kim en Koen 04

Hergebruiken
Wie bij het stel een meubel koopt, krijgt een paspoort mee waar de materialen op staan en waar die vandaan komen. “Dat maakt het extra bijzonder voor de koper. We hopen dat mensen die het meubel ontgroeit zijn, het bij ons terug brengen zodat we het materiaal weer kunnen hergebruiken. Het is niet de bedoeling dat het alsnog aan de kant van de weg komt te staan natuurlijk.”

Wil je een ontwerp van Kim & Koen, heb je materiaal voor ze, of weet je een locatie voor een werkplaats? Mail naar info@kimenkoen.nl
Kim en Koen 03