Speciale kieswijzer voor studenten woensdag online

Foto: Flickr/SP https://flic.kr/p/9c2S9Y

Voor jongeren die nog niet goed weten op welke partij ze op 15 maart willen stemmen, gaat woensdagavond de Jongerenkieswijzer online. De kieswijzer, een initiatief van de Nationale Jeugdraad, is gericht op zaken die jongeren het meest aangaan.

Zo’n 850.000 Nederlanders mogen over een maand voor het eerst in hun leven stemmen. Omdat de thema’s in de meeste kieswijzers jongeren niet direct aanspreken, heeft de Nationale Jeugdraad speciaal voor hen een online stemhulp ontwikkeld. Ook studentenorganisaties LSVb en ISO werkten er aan mee.

Stemmen niet meer gezien als plicht
In twintig stellingen wordt je gevraagd naar de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het onderwijs. “Vroeger kregen jongeren nog van huis uit mee dat ze moesten stemmen”, zegt Caesar Bast van de Nationale Jeugdraad. “Tegenwoordig leeft het idee dat stemmen een plicht is veel minder.”

Wel klimaat, geen EU
In de kieswijzer niet alleen aandacht voor studentenissues. Ook andere onderwerpen zoals eigen risico in de zorg, vaderschapsverlof en softdrugs, komen aan bod.  “Er wordt door jongeren veel gediscussieerd over het klimaat, maar ook de kwestie of ouderen voor hun eigen levenseinde mogen kiezen, raakt hen. Het kan ook om jouw opa en oma gaan. Daarom hebben we ook over dat onderwerp een stelling”, aldus Bast. Grote verkiezingsthema’s als het al dan niet verlaten van de EU of het verlagen van de pensioenleeftijd  zitten dan weer niet in de Jongerenkieswijzer. Te abstract, meent Bast. “Dit soort zaken staat vrij ver van de gemiddelde 18-jarige af. Wij hebben samen met negen jongerenorganisaties gekeken naar concrete stellingen over issues die bij jongeren leven.”

De Jongerenkieswijzer is vanaf woensdagavond 19.30 in te vullen.