10 beurzen voor gelijke kansen in het hoger onderwijs

geldeurosbiljetten-1920Minister Bussemaker heeft maandag tien docenten van hogescholen en universiteiten een Comenius Teaching Fellow-beurs van 50.000 euro uitgereikt. Daarmee kunnen ze het hoger onderwijs ‘toegankelijker en inclusiever’ maken.

Gelijke kansen in het onderwijs, daarvoor waren de Comeniusbeurzen dit jaar bedoeld. Er werden 92 aanvragen ingediend, waarvan onderzoeksfinancier NWO er tien een beurs gaf.

Jonge docenten
Het gaat om vernieuwende projecten die één tot anderhalf jaar duren en geleid worden door jonge docenten. Ze lopen uiteen van het bevorderen van de overgang van mbo naar hbo (Saxion Hogeschool) en het zoeken van buddy’s voor asielzoekers (Hogeschool van Amsterdam) tot het maken van een film over diversiteit bij medische opleidingen (Vrije Universiteit).

Het verdelen van Comenius-beurzen is één van de manieren waarop de minister het hoger onderwijs wil verbeteren, nu er meer geld beschikbaar komt door het afschaffen van de basisbeurs. Voor de Comenius-beurzen komen niet alleen docenten in aanmerking, maar ook hele docententeams en onderwijsmanagers. De beurzen kunnen oplopen tot 250.000 euro.