900 stemmen voor Tweede Kamerverkiezing 2017 aan Onderwijsboulevard

Het is zover! Nederland mag vandaag stemmen. Ook aan de Avanslocatie aan de Onderwijsboulevard staat een stembus. Met bijna 900 ingevulde stempassen in de grote container aan het begin van de middag gaat het gestaag.

Om de beurt nemen stemmers plaats in een van de hokjes om met een rood potlood hun voorkeur aan te geven. Zo ook Bryan Goedhart, eerstejaars Werktuigbouwkunde, die dit jaar voor het eerst mag stemmen. “Ik heb voor het CDA gekozen. Vanochtend twijfelde ik nog tussen het CDA en D66.” De krant van vanochtend vormde de doorslaggevende factor: “Ik heb de punten nog eens doorgenomen en vond het CDA toch beter, de punten sluiten beter bij mij aan.”

Strategische stem
Niet alleen Avansstudenten weten hun weg te vinden naar het Atrium. Ook studenten van het naastgelegen Koning Willem I College brengen hier vandaag hun stem uit. Zoals Sara Kaddouri. Ook Sara switchte op het laatste moment nog van partij. “Ik wilde wel op de SP stemmen, maar ik heb voor Denk gekozen.” Haar vriendinnen kijken verbaasd op, die dachten dat ze toch echt op de SP zou stemmen. Maar het is een strategische keuze voor haar: “Ik gun Denk een plek in de Tweede Kamer zodat ze ook voor ons op kunnen komen.”

Michelle van der Schoot, vierdejaarsstudent Human Resource Management, stemt vandaag niet. “Er zijn zoveel punten van partijen waarbij ik denk: daar zit wat in. Maar ik heb me nergens in verdiept. Op basis van mijn gebrek aan kennis heb ik besloten om niet te stemmen.”

Geen kiespas
Niet alle studenten hebben de memo ontvangen dat ze voor het stemmen in een andere gemeente een kiespas nodig hebben. Een student beent het Atrium uit: “Op de radio zeggen ze toch altijd dat je in alle gemeentes kunt stemmen!” De vier meiden die de stempassen controleren, bevestigen dat meer studenten uit andere gemeentes bij hun aan tafel stonden zonder kiespas. “En sommige mensen vertellen hardop aan ons voor welke partij ze kiezen.” Welke partij ze tot nu toe het meeste voorbij hebben horen komen? “Toch wel GroenLinks en VVD.”