Bossche Informatica studenten winnen 750 euro voor tellende tegel

Team Slimme Tegels heeft de eerste editie van de ICT Community Challenge 2017 in Den Bosch gewonnen. De groep van vier studenten, waarvan twee studerende aan Avans, bedacht in drie dagen tijd een toepassing om traffic in de Spoorzone van Den Bosch te monitoren.

Elke dag lopen er veel mensen door de Bossche Spoorzone maar de gemeente heeft geen idee van het aantal. Daarop bedacht team Slimme Tegels de Teltegel. Een tegel die op drukke plekken wordt neergelegd en bijhoudt hoeveel mensen er op welke tijd lopen. Teamlid Marc Westerlaken, student Informatica: “Er zijn ook nog andere mogelijkheden voor de tegel. Je kunt ze ook gebruiken als verkeerslichtstenen die voetgangers waarschuwen voor naderende fietsers. Onze insteek was vooral om de Spoorzone veiliger te maken.”

Jury enthousiast
De studenten versloegen elf andere deelnemende teams. De deelnemers moesten in drie dagen tijd een innovatie oplossing bedenken op basis van vraagstukken uit het Bossche ICT- bedrijfsleven. Woensdagmiddag werd Slimme Tegel uitgekozen tot winnaar van de challenge. “De jury was super enthousiast”, vertelt Marc. Onder andere Jacomine Ravensbergen van het College van Bestuur nam plaats in de vakjury.

Marc en zijn teamgenoten mogen met behulp van professionele begeleiding hun oplossing gaan realiseren.