Bezuinigingsplannen kunstopleidingen VVD en CU ‘uit verband gerukt’

Er is veel verbijstering over de bezuinigingsplannen van de VVD en het CU op het hoger kunstonderwijs. Femke den Boer, Academiedirecteur AKV|St. Joost maakt zich daarentegen geen zorgen: “Deze plannen zijn een overblijfsel uit het vorige verkiezingsprogramma.”

In februari kwam naar buiten dat beide partijen vijftig miljoen euro willen bezuinigen door de instroom bij kunstopleidingen te halveren. De Vereniging Hogescholen noemt de plannen in een reactie op de doorberekeningen van het Centraal Planbureau bijzonder schrijnend. “Dit is ouderwets denken”, volgens Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Internationale reputatie
Den Boer: “De kunst- en cultuursector ligt sowieso al jaren onder vuur en dat zien we met lede ogen aan. Het mag niet zo zijn dat bezuinigingen onze goede positie op internationaal gebied marginaliseert.”

De academiedirecteur geeft aan zich geen zorgen te maken. “We hebben fantastische plannen. Samen met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is het sectorplan 2012-2016 gemaakt waarin de grote bezuinigingen op de cultuursector van de laatste jaren is meegenomen. Er is een ambitieuze agenda voor het opleiden van toptalent voor de culturele sector en creatieve industrie. Nederland staat in de top 5 als het gaat om innovatieve landen en daar leveren kunstenaars en ontwerpers een belangrijke bijdrage aan.”

In het sectorplan komt onder andere de afspraak voor dat hogescholen bij bepaalde bacheloropleidingen minder studenten aannemen en tegelijk investeren in de kwaliteit van het onderwijs.

HBO monitor
Kunstopleidingen vormen een kleine sector binnen het hoger beroepsonderwijs. Met nog geen 20.000 studenten vormt deze groep 4 procent van het totaal aantal studenten in het hbo.

Daarnaast heeft het kunstonderwijs de laagste uitval en het hoogste studiesucces in vergelijking met de andere zes hbo-sectoren, blijkt uit cijfers van HBO monitor ‘na vijf jaar studie’. In een ander onderzoek van HBO monitor komt naar voren dat wat betreft werkgelegenheid van afgestudeerden aan kunstopleidingen, zij in de pas lopen met andere sectoren in het hbo. De Graaf: “Er is geen sprake van significante werkloosheid in de sector, zo blijkt uit de HBO-monitor.” Zij scoren zelfs beter dan afgestudeerden in de agrofoodsector.

Bron Vereniging Hogescholen – Factsheet kunstonderwijs februari 2017

max

Hoi Wim, lekker kortzichtig zeg. zo te lezen kan jij ook nog een schooltje gebruiken. Zou me ook verbazen als jij iets met algebra kan.. alsof dat een vereiste is tot meerwaarde van de maatschappij.Succes met je gekke negatieve vooroordelen!

2017-03-25 21:06:22

wim

geweldig goeie studdie je na het behalen van het diploma ben je echt een meerwaarde voor de maatschapij. veel succes met wiet roken en uit beelden van traumas! ow en uhm leg me eens uit wat algebra is?

2017-03-22 18:32:24