Binnen no time tienduizend volgers voor nep-Instagramaccount HVA-studenten

Nykkie leidt een geweldig leven in Amsterdam. Een luxe lunch hier, een lekkere cappuccino daar. De nieuwste kleren. Alles wordt gedeeld op Instagram en binnen luttele weken heeft ze al tienduizend volgers. Maar Nykkie blijkt nep, ze is een experiment van zes studenten van de Hogeschool van Amsterdam.

Op de tientallen foto’s is de knappe Nykkie te zien op jaloersmakende plekken en gekleed volgens de laatste trends. Ze krijgt honderden likes op haar foto en veel complimenten over haar outfit. Maar Nykkie blijkt een fictief persoon te zijn, ‘gespeeld’ door HVA-student Anne Rieter. Myra Bax, een van de studenten vertelt aan Folia: “We wilden laten zien dat veel wat je online ziet niet echt is en de werkelijkheid vaak mooier maakt.”

Thanks to @ijsboutique for my last icecream of 2016?✨

A post shared by Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) on Oct 18, 2016 at 1:43am PDT

Experiment
De Instagrampagina is een experiment om te laten zien wat voor vertekend beeld mensen hebben van online influencers. Midden oktober begonnen zes studenten media, informatie & communicatie met het nep-account. Hun doel: binnen twaalf weken tienduizend volgers halen. “Veel mensen beseffen niet wat er achter een perfect profiel zit. Als je dat weet, word je er misschien ook minder onzeker van.”

Vierhonderd
De eerste vierhonderd likes kocht het zestal in via de app Like4Like. Tegelijkertijd steeg ook het aantal organische volgers. Na de eerste week werd hun doel van negenhonderd volgers al overschreden.

George time ?

A post shared by Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) on Jan 4, 2017 at 8:12am PST

Vierduizend
Na vijf weken had het account iets meer dan vierduizend volgers maar dat aantal wilden ze opkrikken. Dat lukte met de app Instagress. “Daarmee plaatst een robot comments en likes voor je. Je bepaalt zelf hoeveel en je kiest welke standaard comments, zoals ‘love it’ of ‘gorgeous’. Je kunt ook instellen dat hij alleen reageert op mensen die posten met bijvoorbeeld de hashtag ‘fashion blogger’ of ‘fashion’ of op posts van bepaalde locaties, zoals grote Nederlandse steden of winkels waar onze doelgroep komt, bijvoorbeeld Zara of Brandy Melville.”

Tienduizend
Na acht weken zaten ze al in de buurt van tienduizend volgers.  “We kregen een soort vaste fanclub van mensen die dagelijks reageerden. Ze vroegen Nykkie bijvoorbeeld welke winterschoenen ze aanraadde. Waarom laat je iemand die je niet kent bepalen welke schoenen je draagt? Draag gewoon wat je mooi vindt.”

Over dit proces hebben de studenten de documentaire ‘now you know’ gemaakt.