Column: De uitgebloeide Avans-geldboom

michael-doove-1920

De tijd dat het college van bestuur met zakken geld over de gang liep, is helaas passé. Overigens liepen die zakken nooit bij mij in het gebouw over de gang. Van de inhoud van die zakken geld heb ik namelijk bar weinig teruggezien. Jarenlang bleken de creditcards van Avans echter zo goed gevuld dat we zonder moeite een nieuw gebouw kochten, een gebouw renoveerden én er nieuwbouw werd neergezet. En de docenten jaren op de nullijn, dat wel. Kwestie van prioriteiten stellen.

Na jaren van financiële voorspoed, blijken de geldbomen die tot de hemel reikten ineens uitgebloeid en zijn het vooral hoge bomen die veel wind vangen. De financiële afdeling heeft een gat gevonden in de begroting én in de hand van het bestuur. Dat gat bleek er een van 10 miljoen euro in 2017! Toch wel fors meer dan ik in mijn eveneens uitgebloeide Avanscarrière bij elkaar ga sprokkelen.

‘De financiële afdeling heeft een gat gevonden in de begroting én in de hand van het bestuur’

Gevolg is dat menig Avansdocent inmiddels externe financiële bronnen is gaan aanboren. Zo heeft Thomas Lina zijn muzikale carrière nieuw leven ingeblazen. Hij krijgt 0,01 cent per geluisterd nummer op Spotify, dus help de letterlijk en figuurlijk arme man de winter door en zet zijn album een nachtje op repeat. Zelf klus ik ook bij. Een muzikale carrière zit er niet in, maar ik ben inmiddels vader van een dochter. Het kost je nu wat nachtrust en op termijn een Ferrari, maar de kinderbijslag is mooi meegenomen.

Maar ook Avans gaat op de kleintjes letten. Projectaanvragen worden geweigerd, de ruimere openingstijden van Xplora staan op de tocht en de digitalisering wordt op een lager pitje gezet. Toch jammer dat deze innovatie en betere dienstverlening voorlopig van de baan lijken, te meer omdat er nog 179 miljoen euro op de bankrekening staat. Maar ook dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Hoe dan ook, Avans en haar personeel dragen dus hun steentje bij in deze tijden van financiële nood.

‘Toch jammer dat betere dienstverlening voorlopig van de baan lijkt’

En de student? Houd alvast maar rekening met hogere printkosten, automatenkoffie tegen Starbucksprijzen en verdubbelde boetebedragen bij late tentameninschrijvingen. Want ja, mijn kerstpakket in 2017 moet toch ergens van betaald worden.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool

beter dan betweter-weter

Meneer, Ik heb smakelijk zitten lachen om uw artikel hahahah :'D Mijn mening zonder dat erom gevraagd is; indien er een gat van zes nullen in de financiën heerst(e), mag er best een subtiel column geschreven worden. Ga zo door a.u.b.!

2017-03-13 01:01:25

Jan

Een columnist mag overdrijven om een punt te maken. Ik verbaas me juist over hoe gemakkelijk ("slechts additioneel") de bezuinigingen worden gebagatelliseerd. Beterschap, Avans.

2017-03-09 22:59:07

Betweter

Er staan veel speculaties in dit artikel die nergens op zijn gebaseerd en die het bestuur in het verkeerde daglicht plaatsen. Xplora blijft gewoon open, de koffie blijft even duur en de printkosten blijven gelijk.

2017-03-04 22:15:48

Angelique

Ook ik vind het jammer dat tijden veranderen als het gaat om ambities en het geld wat daarbij hoort. Maar om nou gelijk te gaan speculeren over dienstverlening die dan wel minder zal worden? Kerstpakket hoeft voor mij ook niet ieder jaar trouwens!

2017-03-03 14:05:30