Column: Making my studieschuld great again

Foto: © Beeldhouwers

Ik schraap al mijn moed bij elkaar terwijl ik inlog bij onze grote vriend DUO. Als student heb je een ongekend heftige haat-liefdeverhouding met de Dienst Uitvoering Onderwijs. Ik klik nerveus op het kopje “studieschuld”. Dit is het moment dat ik jaren heb kunnen uitstellen met de meest inventieve excuusjes.

Goh, denk ik bij mezelf. Ik wist niet eens dat er zoveel geld bestond.

Hoe hoog de schuld ook is, mij is altijd verteld dat je die met een paar tientjes per maand kunt afbetalen. Daarom heb ik mijn studieschuld jarenlang gebagatelliseerd als “een tweede telefoonrekening als ik later groot ben… voor de rest van mijn leven”. Daar heb ik wel een riante studietijd voor gekregen. Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik op een houtje moest bijten. Integendeel: ik voelde me altijd veel te cool voor studentkamers, dus ik doe het al twee jaar met studio’s. Daar kan ik de afwas twee maanden laten staan en niemand zal ooit weten van mijn foute gewoontes en guilty pleasures.

‘Ik voelde me altijd veel te cool voor studentkamers’

Terug naar de boete met een paar nullen. Mijn redenatie was altijd: “Ik leen zodat ik kan studeren. En als ik nu studeer, krijg ik straks een betere baan waarmee ik meer geld verdien. Feilloze conclusie: het is onmogelijk onlogisch nu te gaan lenen. Geef geld.” Los van het gemak waarmee die gedachte altijd kwam en ging sta ik bij mijn waarheid. Studenten zijn gemaakt om te lenen. We doen onze aard geen eer aan om het gratis geld zomaar te laten liggen. Zonder vrijwillige en onverantwoordelijke toelage van een instelling, die ik inmiddels als derde voogd zie, leer ik ook niet met geld omgaan.

Het duurt niet lang meer en dan is het officieel. Dan heb ik mijn hoedje in de lucht gegooid en is mijn brein officieel de volledige som van mijn studieschuld waard. Dan kan ik beginnen met terugbetalen. Daar heb ik overigens absoluut geen haast mee. 35 jaar, hoorde ik. Red ik wel. Is er ergens een nooduitgang?

Eva-Lisa Janssen is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda

Bankier

Er vanuit gaande dat je vier jaar hebt gestudeerd, val je onder het oude stelsel en is je terugbetaaltermijn 15 jaar geen 35 jaar ;-)

2017-05-10 14:09:22