De hoogte- en dieptepunten van het Avansverkiezingsdebat 2017

Wat waren de beste oneliners van politici en de beste vragen van studenten? Een ranking van de beste momenten tijdens het Verkiezingsdebat van de opleiding Bestuurskunde en Studievereniging Collegium in Den Bosch.

Er moet een maatschappelijke dienstplicht voor jongeren komen, de teelt en verkoop van wiet moet legaal worden en de basisbeurs moet terugkomen. Drie stellingen die als kapstok fungeerden voor het verkiezingsdebat.

Deelnemers waren Paul van Meenen van D66, Paul Smeulders van GroenLinks, Madeleine van Toorenburg van het CDA, Loes Ypma van de PvdA, Michiel van Nispen van de SP en Thierry Aartsen van de VVD.

[double_images]Verkiezingsdebat Avans Foto: Sjuul NelissenVerkiezingsdebat Avans Foto: Sjuul Nelissen[/double_images]

De beste quotes
Politici zouden politici niet zijn zonder bijzondere uitspraken te doen. De vijf opvallendste op een rij.

“Je kunt alleen een hoge boom worden als je diepe wortels hebt.” Van Toorenburg op de vraag waarom kinderen het Wilhelmus moeten kennen.

“Volgens mij staat in ons verkiezingsprogramma wat er in staat.” Aartsen had moeite met het verdedigen van het standpunt van de VVD over de legalisering van de wietteelt.

Ypma over de SP: “Die was op verantwoordelijkheidsvakantie.”

“Daar zit een prachtige technologie achter. Maar ik weet niet meer welke.” Aartsen over nieuwe innovatieve technologieën om ziektes op te sporen.

Van Meenen over zorgen van studenten over het leenstelsel: “Die zorgen worden jullie voor een deel aangepraat.”

De beste vragen
Vanuit de zaal werden sterke onderbouwde vragen gesteld waar de politici niet altijd een gedegen antwoord op gaven.

“Waarom modderen jullie zo aan over joints en wordt er niet over het legaliseren van harddrugs gepraat?”

Of de onderstaande van een student die zich zorgen maakt over haar toekomst vanwege het leenstelsel. “Waarom luisteren jullie niet?”

Casper

@Lucas, PVV heeft maar één lid: Wilders. Je kan geen lid worden en dus ook geen afgevaardigde sturen naar dit soort debatten, daarom is er geen pvv bij.

2017-03-14 10:38:22

Lucas

Waar was de PVV? Een van de grootste partijen in de peilingen en niet aanwezig tijdens een verkiezingsdebat!

2017-03-13 17:42:38