Terug naar overzicht

Deskundig personeel en big data kunnen winkels redden

Foto: Paul van de Velde/FlickrEr is sprake van een kaalslag in de Nederlandse winkelstraat. Gevestigde namen als V&D, Mexx en Miss Etam zijn verdwenen. IT-consultant Miel Janssen ziet informatietechnologie als de redding van de retail sector.

Miel Janssen, een van de gastsprekers op het bij Avans in Breda gehouden event IT in motion,
schetst in zijn workshop een beeld van de huidige consument. Die winkelt fysiek en digitaal. “Iedere klant is een digitale klant. Bij het koopproces is in bijna alle gevallen een digitale stap aanwezig. Winkelen is een it-proces geworden.”

Studenten, docenten en professionals werden dinsdag door verschillende experts bijgepraat over recente ontwikkelingen in de informatietechnologie.

Specialist
“Mensen oriënteren zich online, maar komen naar de winkel voor deskundig advies. Consumenten willen een specialist spreken. Iemand die ze meer kan vertellen dan wat ze zelf online kunnen vinden.” Volgens Janssen is het daarom belangrijk dat winkels gaan investeren in personeel.

De IT-consultant ziet mogelijkheden op het gebied van personificatie. “Veel winkels sturen massamails uit. Consumenten willen dat niet, die willen aanbiedingen op maat. Gebruik daarvoor big date.”

Abonnement op scheermesjes

Volgens Janssen is het nog belangrijker om op nieuwe manieren klanten aan te binden. “ In Amerika zie je dat bedrijven op abonnement basis werken. Denk aan een abonnement op scheermesjes. Maar ook een bedrijf als Amazon werkt ermee. Voor een vast bedrag per maand worden je bestellingen gratis geleverd. Die kant gaan we in Nederland ook op.”

Meer lezen?