DUO pakt Delftse student te hard aan, vindt rechter

Een Delftse studente kreeg van DUO een boete omdat ze ten onrechte een basisbeurs voor uitwonenden zou hebben ontvangen. Maar de rechter oordeelt anders: van boze opzet was geen sprake en ook DUO zelf had beter moeten opletten.

De studente had zich in februari 2015 aangemeld bij DUO als uitwonende student, maar stond in het gemeenteregister nog bij haar ouders ingeschreven. Een foutje, erkende de studente. Ze was vergeten haar verhuizing door te geven, maar ze woonde wel degelijk in Delft. Een huurcontract en maandelijkse betalingen bevestigden dat.

Boete
Maar voor DUO was het gemeenteregister leidend en dus had ze een jaar lang onterecht een basisbeurs voor uitwonenden ontvangen. Ze moest het verschil met de basisbeurs voor thuiswonenden terugbetalen: ruim 2.200 euro.

De studente vocht die beslissing aan bij de rechter. Die stelde haar in het gelijk. DUO had verzuimd om bij de aanvraag van de basisbeurs te controleren of de ingevulde gegevens klopten. En als DUO de studente bovendien eerder op de vingers had getikt, had ze haar fout kunnen herstellen.

De Amsterdamse rechtbank vindt dan ook dat DUO te streng oordeelt. Het was een domme fout van de studente, maar er was geen opzet in het spel. Ze hoeft de tweeduizend euro niet terug te betalen.