Een luchtballonvaart vanuit je luie stoel dankzij Avansstudenten

Met 360 graden foto’s en video’s kun je een plek realistisch ervaren zonder dat je er fysiek aanwezig bent. Drie studenten Advanced Business Creation in Den Bosch tillen 360 graden producties naar een next level met hun startup Redpanda VR. “Zie ons als een soort van Google Streetview voor bedrijven.”

In het voormalige gerechtsgebouw pal naast de Koepelgevangenis in Breda resideert startup Redpanda VR. De oude vleugel waar vroeger criminelen veroordeeld werden, moet uiteindelijk een bruisende plek voor creatieve ondernemers worden. Tweedejaarsstudent Rens van Gils gebaart naar de ruimte die Redpanda VR er huurt, een van de oude kantoren boven de hoofdingang: “Er is nu nog plek voor zes mensen, als we uitbreiden zoeken we een andere ruimte.” Voor nu bestaat het team nog uit Rens en medestudenten Sem Dijkman en Miguel de Waard, maar het is tekenend voor hun ambitie. En die naam? Sem: “Red panda vonden we een leuke dierennaam.” Rens: “Het bekt wel lekker.”

Wow-factor
Redpanda VR komt voort uit een schoolopdracht. Na flink wat brainstormen, kwamen ze uit bij 360 graden visualisaties. “Met 360 graden video’s en foto’s creëer je iets met een wow-factor, daar zit toekomst in. Zie ons als een soort van Google Streetview voor bedrijven.” Enkele investeringen vanuit een eigen startkapitaal later, staat er nu een professioneel bedrijf. Met als eyecatcher de nieuwste virtual reality bril van Sem waarmee je alle producties levensecht kunt ervaren.

[double_images] [/double_images]

Storytelling

“Wij zijn drie leuke, informele en jonge gasten. Redpanda VR onderscheidt zich met storytelling, wij brengen de sfeer van een plek goed in kaart”, vertelt Rens enthousiast. Zo maakte ze al een videoproductie voor Ladybird Skatepark in Tilburg en zijn ze nu in gesprek met een ballonvaarder om vanuit een luchtballon een 360 graden visualisatie te creëren. Zo kun je ervaren hoe het is om hoog in de lucht te zweven. Ook vanachter je computer. Want je hebt niet voor al hun producties een VR-bril nodig, legt Sem uit: “Alles wat we maken, is compatible met alle devices. Als je geen zin hebt om een VR-bril op te doen, kun je alles ook bekijken via de desktop.”

Broodje bapao
Momenteel steken ze alle vrije tijd die ze hebben in Redpanda VR. Rens: “Soms vergeten we de tijd, dan blijkt het ineens 20.00 uur te zijn.” Sem vertelt lachend: “Er gaan tussendoor veel Broodjes bapao en noodles doorheen.”

Sem hoopt dat ze binnenkort ook Safaripark Beekse Bergen tot hun clientèle mogen rekenen. “Ik heb hen benaderd of we een 360 graden productie mogen maken van het verblijf van de rode panda’s, leek me wel grappig gezien onze bedrijfsnaam.”

Ladybird skatepark reframed

During our creative hours we caught some cool skateboard footage and used the reframed plugin to direct the 360 footage.

Geplaatst door RedPanda VR op maandag 13 februari 2017