Keuzegids prijst hbo-masters, kritisch over opleiding AKV|St.Joost

AKVStjoostOnderwijsboulevard256kunstwerkruimte-1920De twee allerbeste masteropleidingen van Nederland zijn van hogescholen. Het hbo gooit hoge ogen in de nieuwe Keuzegids Masters die dinsdag verschijnt. Over Avans zijn masterstudenten minder te spreken.

De Keuzegids Masters is bedoeld om bachelorstudenten houvast te geven bij het kiezen van hun vervolgopleiding. Alle masters zijn gerangschikt op waardering van studenten over bijvoorbeeld lesprogramma, docenten en faciliteiten, maar ook het oordeel van deskundigen weegt mee.

Verrassend
“Het meest verrassend zijn de resultaten in het hbo”, vinden de makers. “Inholland scoort met zijn beperkte aanbod aan zorg- en lerarenmasters het hoogst van alle hogescholen. Zuyd Hogeschool is een sterke tweede en al even opvallend. Vooral de muziekmaster kreeg kort geleden nog veel kritiek, maar heeft zich sterk verbeterd.”

Beide instellingen doen het met hun masteropleidingen veel beter dan met hun bacheloropleidingen, constateren de makers. Datzelfde geldt voor de Hogeschool Utrecht, die naar verhouding veel masters aanbiedt. Gemiddeld krijgen de Utrechtse hbo-masters evenveel waardering als de academische masters van de beste algemene universiteiten (Tilburg, Maastricht, Nijmegen en Groningen).

Van een groot verschil in waardering tussen hbo en wo lijkt dus geen sprake. De hogescholen die minder complimenten krijgen, zoals de Hogeschool Rotterdam en Stenden, scoren ongeveer even goed als de Universiteit van Amsterdam, de hekkensluiter onder de universiteiten.

Hele prestatie
Bovenaan in de lijst van allerbeste masteropleidingen staan de hbo-masters autonome beeldende kunst van ArtEZ en de Hogeschool Rotterdam. Een hele prestatie, want jonge kunstenaars kunnen heus wel klagen. Dat doen ze bijvoorbeeld over een vergelijkbare opleiding van Avans. “Daar presteren de docenten volgens de studenten ondermaats, en verloopt de communicatie allesbehalve soepel.”

De Hogeschool Utrecht scoort in deze lijst opvallend hoog met de masteropleiding ‘zorgtraject ontwerp’. Inholland krijgt bijzonder veel lof voor de masteropleiding ‘leren innoveren’.