Meer aandacht voor vrouwenvoetbal door Avansstudent

Voetballer en eerstejaarsstudent Communication & Multimedia Design Emma Coolen blogt en vlogt over haar weg naar een basisplek in het Nederlandse vrouwenelftal. Ondertussen werkt ze samen met de KNVB voor meer positieve aandacht voor het vrouwenvoetbal.

Het was de zomer van 2013. Emma zat op de tribune bij de WK-wedstrijd Nederland-Zweden. “In een keer ging de knop om. Daar op het veld stonden échte atleten. Ik vroeg mezelf af wat ik al die jaren had gedaan.” In een vlaag van verstandsverbijstering besloot Emma dat ze profvoetballer wilde worden. Haar uiteindelijke doel: uitkomen voor het Nederlands elftal tijdens het WK 2019 in Frankrijk. “Over dit avontuur, mijn ‘weg naar het WK’, houd ik sinds eind 2015 een blog bij en sinds kort ook een bijbehorende vlog.”

“Bij mijn oude club in een boerendorp renden we maar wat achter de bal aan.” Emma rookte een pakje per dag en de derde helft was altijd érg gezellig. “Sindsdien heb ik heel mijn leven aangepast aan het voetballen en niet zonder effect.” Ze vertrok naar FC Eindhoven en sinds vorig jaar speelt ze op het hoogste amateurniveau bij VC Moldavo in België. “Het is voor mij zaak om zo snel mogelijk óf naar de Super League, hoogste niveau voor vrouwen België, of de Eredivisie te gaan. Als je op dat niveau speelt, ben je sowieso in beeld bij de bondscoach.”

Imago verbeteren
Emma wil met het delen van haar verhaal tegelijkertijd het imago van het vrouwenvoetbal opkrikken. “Zo kijken mannen neer op vrouwenvoetbal, ze doen heel denigrerend. ‘Spelen jullie op een half veld’, lachen ze dan. Maar bij het vrouwenvoetbal draait het nog écht om voetbal, zonder er iets tastbaars voor terug te krijgen zoals miljoenen euro’s.”

Haar verhaal en YouTubekanaal werden opgepikt door de KNVB en ze werd gevraagd om met hen samen te werken om het EK in juli in beeld te brengen. “Ze waren op zoek naar iemand die alle aspecten in aanloop naar het toernooi in kaart kan brengen.”

Volksfeest
“In Nederland spelen 153.000 vrouwen voetbal, dat is maar 2000 minder dan hockeyende vrouwen! Steeds vaker hoor ik dat in de voetbalkantine meidenteams samen voor de TV zitten als de vrouwen spelen. Uiteindelijk moeten straks de straten oranje kleuren als Nederland speelt, net zoals bij de mannen. Het moet meer gaan leven en een groot volksfeest worden.”

Naast de video’s voor de KNVB, werkt Emma ook voor de sociale mediakanalen van de Oranjeleeuwinnen en het vrouwenvoetbal kledingmerk Liona. Ondertussen blijft ze hard werken aan haar eigen website en YouTubekanaal waar ze vlogt over alles wat er achter de schermen gaande is.