Oud-Avansstudent Smeulders toch niet in Tweede Kamer

Foto: GroenLinksPaul Smeulders, oud-student Bestuurskunde in Den Bosch, zal toch niet namens GroenLinks de Tweede Kamer in gaan. Hij moet plaatsmaken voor twee vrouwen die meer voorkeursstemmen hebben gekregen.

Smeulders, wethouder in Helmond, heeft zoals het er nu naar uit ziet te weinig stemmen behaald. De oud-Avansstudent stond dertiende op de lijst van GroenLinks maar Lisa Westerveld (de nummer 14) en Isabelle Diks (de nummer 19) hebben meer voorkeursstemmen gehaald. Omdat GroenLinks veertien zetels heeft in de nieuwe Tweede Kamer valt Smeulders af.

250 stemmen verschil
“Tweederde van de GroenLinks-kiezers is vrouw. Dus ik dacht: dit zou nog wel eens anders kunnen lopen. En inderdaad, wat ik vreesde, is uitgekomen, met 250 stemmen verschil zelfs”, reageert Smeulders op Omroep Brabant. “Het is zuur, maar zo werkt de democratie”, vertelt Smeulders. “Uiteindelijk bepalen de kiezers. Ik wens de twee nieuwe Kamerleden alle vertrouwen toe.”

Dinsdag wordt de definitieve verdeling van de zetels bekend gemaakt.

Mocht GroenLinks gaan meeregeren, maakt Smeulders opnieuw kans op een kamerzetel.