Avans op zwarte lijst Hongaars parlement

De Hongaarse regering heeft de pijlen gericht op buitenlandse universiteiten in Hongarije zonder wortels in het thuisland. De regering heeft een lijst opgesteld van 28 ‘onwettelijke’ buitenlandse universiteiten en kennisinstellingen, waaronder Avans.

Het Hongaarse parlement behandelt momenteel een wetswijziging die het voortbestaan van de prestigieuze Central European University (CEU) in gevaar brengt, meldt de Volkskrant. Het is een verkapte strijd tegen multimiljonair George Soros en de door hem gefinancierde CEU in Boedapest. Het nieuwe wetsvoorstel leidt er volgens CEU-rector Michael Ignatieff toe dat de universiteit straks geen diploma’s meer mag uitreiken. De universiteit is opgericht door multimiljonair Soros die na de oorlog in Hongarije is uitgeweken naar Amerika. De rechtse Hongaarse regering beticht Soros ervan een agenda van multiculturalisme, open grenzen en mensenrechten probeert op te dringen.

Bemoeienis
Kortweg houdt de wet in dat universiteiten ook een campus in hun ‘thuisland’ moeten hebben. De CEU heeft geen officiële locatie in de VS, alleen in Boedapest. Soros is geldschieter van maatschappelijke organisaties die de democratie, de mensenrechten en een vrije samenleving bevorderen. De regering van Orbán zou diens ‘bemoeienis’ zat zijn, meldt universiteitsblad Advalvas.

Budapest Business School
De Hongaarse regering stelt dat in totaal nog 27 andere buitenlandse universiteiten en kennisinstellingen op ‘onwettelijke’ basis in Hongarije opereren. Waaronder Avans, dat samenwerkt met de Budapest Business School. “Het lijstje instituten lijkt willekeurig” laat ademiedirecteur van ASIS, Pien Versteegh, weten aan de Volkskrant. De samenwerking is volgens haar “keurig vastgelegd” en geaccrediteerd.

Momenteel verblijven tien Avansstudenten in Hongarije. Het International Office houdt het reisadvies de komende tijd in de gaten maar gaat niet over tot actie.

Steven van der Minne

Het is wel een heel eenzijdig beeld dat hier van deze man geschetst is.

2017-03-31 19:50:40