Student Minds van Avansstudenten zet in op frisse blikken

Bart Brink, Fleur Jacobs en Stefan van den Berg met een van de opdrachtgevers

Studenten worden vaak bejubeld om hun frisse kijk op bepaalde problemen en vraagstukken. Student Minds, een nieuw bedrijf van drie studenten Small Business & Retail Managent (SBRM) in Breda, springt daar slim op in. Zij zetten studenten op commerciële vraagstukken van ondernemers.

“Hoe komt een soort van duurzame marktplaats aan haar eerste klanten? Of: hoe kan een makelaar zich onderscheiden van zijn concurrenten en een wow-factor creëren? Enkele voorbeelden van commerciële vraagstukken”, vertelt Stefan van den Berg, tweedejaarsstudent Small Business & Retail Management in Breda. Samen met Bart Brink en Fleur Jacobs vormt hij het brein achter de studentcompany.

Dienst
Waar hun medestudenten met een tastbaar product komen, zoals de PackageBox of een boxer met zakken van Kangaroo Underwear, koos Student Minds voor een dienst. “Er wordt altijd gezegd dat studenten zo’n frisse blik hebben. Met ons bedrijf kunnen wij dat mooi vormgeven, wij fungeren als een brug met het bedrijfsleven.”

Creatieve brainstormsessie
In één dag gaan de ingehuurde studenten aan de slag met het vraagstuk van een ondernemer. De deelnemende studenten houden een creatieve brainstormsessie. Op basis van de uitkomsten, verrichten Stefan, Bart en Fleur nog wat nader deskresearch en schrijven zij een adviesrapport met mogelijke oplossingen. “Dat wordt gevalideerd door een docent. Dat zorgt voor nog meer kwaliteit.”

Kritische hbo’ers welkom
“Er staat een vergoeding tegenover”, vertelt Stefan. De deelnemende Student Minds zijn lang niet allemaal SBRM’ers. “Ook kritische hbo’ers van andere opleidingen zijn welkom”, benadrukt de ondernemer. Van de deelnemende studenten krijgt Stefan positieve geluiden: “In één dag gaan zij met een échte ondernemer aan de slag met een probleem uit de praktijk. Het is geen fictief bedrijf zoals bij veel opleidingen.”