Studenten overal gretig naar de stembus

Foto: Flickr / Patrick Rasenberg https://flic.kr/p/S4qJM9Op veel hogescholen  zoals Avans en universiteiten staan vandaag  weer stemhokjes. Net als in de rest van het land zou de opkomst hoog zijn. Op basis van kleine, lokale exitpolls lijken D66 en GroenLinks het populairst onder studenten.

Niet alleen studenten, maar ook ‘gewone burgers’ mogen stemmen bij hoger onderwijsinstellingen. Toch zegt de opkomst op deze locaties wel iets over het stemgedrag onder studenten. Vergeleken met eerdere verkiezingen en andere stemlocaties lijkt het er behoorlijk druk te zijn.

Extra biljetten
Bij de Hogeschool Rotterdam is het zo druk dat er op de locatie Museumpark extra stembiljetten moesten komen. Rond 14.00 uur kwam een gemeentemedewerker 250 nieuwe formulieren brengen, meldt hogeschoolblad Profielen op zijn liveblog. Vanavond wordt daar live de uitslag bekendgemaakt.

Ook bij de Vrije Universiteit in Amsterdam lijkt het wel goed te zitten met de politieke betrokkenheid van studenten. Een foto van Advalvas toont een lange rij studenten die staan te wachten tot ze hun stem kunnen uitbrengen.

Debuut
Veel studenten stemmen vandaag voor het eerst voor de Tweede Kamer; zij waren in 2012 vaak nog geen achttien jaar oud. Universiteitsblad Vox interviewt een aantal Nijmeegse studenten die vandaag hun debuut maken bij de stembus.

Het Delftse Delta bekijkt de opkomst vanuit het perspectief van twee medewerkers die bij eerdere verkiezingen ook al de stembureaus bemanden. Zij lieten rond 13.30 uur weten dat de stembussen al bijna vol zaten en dat er extra stemformulieren moesten komen. Er waren zo’n zestienhonderd stemmen geteld, terwijl het gemiddelde stembureau er achthonderd per dag te verwerken krijgt.

Volgens de laatste cijfers van Trajectum hadden er op de Hogeschool Utrecht rond 16.00 uur 635 mensen gestemd. Gemiddeld kwamen er ongeveer zeventig à tachtig mensen stemmen, maar tijdens de middagpauze was er een piek van 120 stemmers per uur.

Bij  Avans, locatie Den Bosch, staat de teller inmiddels boven de negenhonderd stemmen.

D66 en GroenLinks
Onder meer het Twentse UTnieuws, Vox en Erasmus Magazine  vroegen studenten wat zij gestemd hadden. Veel D66 en GroenLinks en af en toe VVD. Een video van het Amsterdamse Folia toont een divers beeld, maar uit de steekproef onder 287 studenten en medewerkers van de UvA of de HvA, blijkt dat maar liefst 120 van hen op GroenLinks stemden. Ook in Amsterdam is D66 populair met 65 stemmen.