Bredase SBRM-student zet lokale DJ-talenten op de kaart

Namens Theek Events organiseert Thomas Bos, derdejaarsstudent Small Business en Retail Management in Breda, niet alleen succesvolle TechnoTheekfeesten in de Bredase binnenstad. Hij en drie vrienden vormen met Theek Events ook een platform voor talentvolle lokale DJ’s.

Zelf struinen Thomas en drie vrienden graag technofeesten af. Een jaar geleden zeiden ze tegen elkaar: “Dat kunnen wij zelf ook.” Dat zo’n feest niet in één maand geregeld kan worden, realiseerden ze zelf al snel. Toch sloeg de eerste editie aan: “Er stond een lange rij mensen voor de deur, de hele zaal stond vol.” En ook de twee daaropvolgende edities trokken veel muziekliefhebbers. Tijd voor een nieuwe uitdaging. Zes mei staat de volgende editie gepland in Zaal 5, voorheen Club Bash, waar ruimte is voor meer publiek.

Grotere naam
Eén specifieke DJ die ze graag nog op de line up willen de komende jaren? Dat kan Thomas niet noemen. “Er zijn er teveel om op te noemen.” De eerste editie draaide nog een van zijn vrienden en diens vader een set. Via hun netwerk strikten ze DJ’s uit de regio. Maar om meer bekendheid te vergaren en publiek aan te trekken, hebben Thomas en zijn drie vrienden de eerste grotere naam weten te strikken voor de volgende editie: None of the Above. Eerder draaide de artiest al op Verknipt Breda, in Toffler in Rotterdam en tijdens Nachtcollege in Utrecht. “Als je wilt groeien, red je het niet met alleen maar lokale talenten op de lineup.”

Aanvulling
In Breda en omgeving is er geen gebrek aan technofeesten. Thomas en zijn vrienden organiseren de feesten ook niet voor het geld. Maar vanuit een passie voor de muziek. “We zien die andere organisaties achter de feesten ook niet als concurrentie, maar als aanvulling.”

‘Nederland is een DJ land, dat is nou eenmaal zo. Daar moeten we gebruik van maken’

Theek Events richt zich specifiek op techno. “De andere organisatoren richten zich bijvoorbeeld meer op deephouse en discohouse.” Maar daarnaast is ook de aankleding van het concept voor de mannen belangrijk. “Het publiek moet ook vermaakt worden. De eerste editie hadden we drie grote witte kubussen waarop projecties te zien waren. Elk feest hebben we een andere aankleding.”

Soundcloudkanaal lokaal talent
Naast het organiseren van feesten en het aanbieden van een podium voor lokale talenten, hebben de vier technoliefhebbers net een eigen Soundcloudkanaal opgericht. Elke week geeft Theek Events een DJ uit de regio de kans om hierop een set te uploaden. “Nederland is een DJ land, dat is nou eenmaal zo. Daar moeten we gebruik van maken”, besluit Thomas.